« go back

Menorah for a girl alone in her apartment over Chanukah

 

Question:

If I will be alone in my apartment over Chanukah, should I still light there for myself? Should I also pay an extended family member to be part of their lighting? As a girl, am I still Mechuyav to sit and wait by the Menorah after I light? When I go home for Shabbos, can I rely on my father for those days?

 

Answer:

Women and girls are equally obligated in the Mitzvah of lighting Chanukah candles.

The custom in the homes of the Chabad Rebbeim is that women do not light their own Menorahs, but fulfill their obligation through their father’s lighting.

A lady who is unmarried and living alone must kindle the flames personally. The Chabad custom is to sit by the menorah for ½ hour except for Erev Shabbos. (Obviously safety measures should be taken every day regarding leaving the Menorah unattended).

When she is at her father’s home, she can be Yotzei with the lighting of her father. L’chatchilla, one should be present at the time of the Menorah lighting. However, one may be Yotzei even if not present.

 

Sources:

חיוב נשים – שו”ע או”ח תרעה, ג ובמשנ”ב סק”ט.

מנהג חב”ד – כ”ה בספר המנהגים ע’ 69. ובכ”מ. וראה שיחת ו’ תשרי תשל”ה ע”ד הדיוק וההדגשה בהנהגה זו. ועד”ז בארוכה – בשיחת אור לכ”ז כסלו (ביחידות כללית) תנש”א. וכעי”ז בשיחת ליל כ”ג כסלו תשמ”ט, שמכמה טעמים עדיף (“בילכער”) שידליק גבר ולא אשה. וראה גם סה”ש תש”נ ע’ 194 ובהערה שם, שחינוך הבנות בנוגע לחנוכה – הוא בשאר עניני חנוכה. וראה זה פלא בר”ד משיחת ש”פ ויצא תנש”א*, שהבנות יוצאות יד”ח ע”י האח, ע”ד שהאם יוצאת ע”י הבעל.

* בסה”ש שם ע’ 165 ובהערה 110 נז’ רק עצם הענין שנשים ובנות אינן מדליקות.

שהייה ליד הנרות – ספר המנהגים ע’ 71. היום יום כה כסלו.

להיות נוכח בשעת הדלקה – ראה מג”א סתרע”ב סק”ח בשם מחזור מ”צ. מקו”ח בקיצור הלכות ס”א. ועד”ז במנהגי וורמישא. משנ”ב שם סק”י. וראה מנהגי מהרי”ל ריש הל’ חנוכה. ולהעיר גם ממג”א סתרע”ו סק”ד בשם הב”ח.

אבל כשבעלה/אביה מדליק משמע דגם כשאינה עומדת שם מהני, ראה גם בשו”ת מהר”ח או”ז סקכ”ח. וראה ברכת הבית בשערי ברכה שנ”ד ס”ה. שו”ת מנחת שלמה ח”ב סנ”ו סק”ב.

ועפ”ז, שקו”ט ג”כ אם חייבים בברכת הרואה – ראה א”א מהדו”ת סוסי’ תרעה. וראה מש”כ ביומין דחנוכה ס”מ. ברכת הבית שם ס”ט.

ובלא”ה, עוד ענין – לספר לב”ב ענין הנסים שנעשו וכו’ (ראה קיצור שו”ע סי’ קלט ס”א).

 

 

#6428