« go back

Cutting down a dead fruit tree…

 

It says here that “Being that this is a complex Halachic question involving a Sakana from Rebbi Yehuda Hachasid, you should ask three Rabbonim….”

In the notes, it goes on to explain the reasoning etc. However, it seems that someone may have misunderstood the question. In the question the person clearly writes that it is a “dead tree”. If I am not mistaken, all agree that you can cut it down a dead fruit tree. 

The mekoros brought are about a live tree. Furthermore, it cites the Alter Rebbe (שמירת הגוף ונפש ובל תשחית, טו) about צורך מקומו but does not cite or discuss the very next seif in the Alter Rebbe’s Shulchan Aruch that when it is even partially dead one is allowed to cut it down (I know there is a machlokes about “how” dead it needs to be, but if it is fully dead, Lecheurah you should be able to cut it down without any issues). The fact that this seif isn’t even mentioned indicates that this was simply a misunderstanding of the question…

I actually have a dead fruit tree in my yard and would like to know if you “takeh” hold that one should ask three Rabonim etc. even for a dead tree? If not, then perhaps the question should indeed be corrected.

The above is not meant as criticism of the site. Aderaba, I’m very appreciative of it… but if there is an error one does have a responsibility to point it out.

 

Answer:

As you have pointed out, according to dry Halacha it would be permitted to cut a fruit tree in a situation where it is needed for the sake of expanding ones living space or when the tree has dried up and does not bear enough fruit.

However as noted in the sources in the answer cited, even in these cases where seemingly it would be permitted, Poskim have written that the Sakana of Reb Yehuda Hachosid still applies and one should not cut the tree down. This view is brought up as well in a letter of the Rebbe.

Furthermore, even a tree which has completely dried up and doesn’t bear any fruit at all or a אילן סרק – a tree which does not bear fruit in the first place, Poskim write that it should not be cut down and even when needed, it should be done with the הסכמה of three Rabbonim and then it should be sold to a Goy and he should cut it.

 

See sources in the original question. See also: 

בפסקי תוספות פסחים פרק ד, קלב: הקוצץ אפי’ אילן סרק אינו רואה סימן ברכה. והוא ע״פ הגמ׳ שם נ, ב: קוצצי אילנות טובות וכו׳ אינו רואה סימן ברכה לעולם. ובפירש״י ד”ה וקוצצי: קוצצי אילנות טובות – למוכרן לעצים, הכל תמיהים ומלעיזין עליהם ומתוך כך עין [הרע] שולטת בהן וצעקת בני אדם. עכ״ל. ופירשו התוס׳, שעכצ״ל דלא מיירי באילן העושה פירות שאסור לכורתו מדינא, כ״א באילן סרק. וראה בקהלת יעקב בחלק תוספות דרבנן, אות ל, קסז, והוב״ד בדרכ״ת יו”ד קטז, נא: אפילו אילן סרק אסור לקצוץ, ואם קצצו אינו רואה סימן ברכה, דאיכא משום בל תשחית. וראה שו״ת אפרקסתא דעניא א, לה. אמרי דוד קסד. קנין תורה א, לט. ובכ״מ – שביארו כיון שלעת״ל יתנו פירות. וראה קובץ העו״ב תרומה תשס״א בתיווך עם המבואר בזה בלקו״ש כז בחוקותי א הע׳ 14.

וכ״כ להחמיר גם במקום צורך גדול בשו״ת מנחת יצחק י, סט. ושם בנדון שגורם אלרגי’ וקוצר נשימה, ואף גם זאת לא התיר כ”א בהסכמת דייני הבד”ץ וע”י מכירה לגוי באופן המועיל.

וכ”ה בכו”כ שו”ת פוסקי זמנינו ומהם שו”ת משנת יוסף ח, ו. ועוד. ובשו”ת ודרשת וחקרת ח”ג, חו”מ סימן כג, שהאילנות נפלו לאורך הדרך ע”י שלג והיה צורך לפנותם, וכתב שיד ישראל אל תהיה בו.

[ואפילו באילן שכבר נתייבש לגמרי ואין לו שום חיות ולא שייך איסור קציצה שכבר נפסק מאליו חיותו, החמיר הגר”י ווייס בעל מנחת יצחק בקובץ עדות טו, עמוד יא ואילך, לעשות כן ע”י מכירה לנכרי ושיקצוץ הנכרי].

אבל ראה שאילת יעקב ח”ב סי’ כז דמשיג על הפסקי תוס’ מדיוק ל׳ הרמב״ם. ובשו”ת ויען יוסף יו”ד ח”א, סימן ס’ כתב דאין בו חשש איסור ולא חשש סכנה אלא אין רואה סימן ברכה. אלא שכבר העירו מהב״י יו״ד ער שמזה שאינו רואה סימן ברכה משמע דאיסורא איכא. ולאידך כתב באו״ח סי׳ תקפה להיפך. וראה מזה בשו״ת שו״מ רביעאה א, כח ד״ה ששאלתי. ושם ד״ה אח״כ נתיישבתי. והמתירים סמכו דעתם שטעם האיסור הוא רק משום בעל תשחית דל”ש כשיש צורך כמו לשרוף עצים להסקה. ובשו״ת ויען יוסף שם בשוה”ג שם בשם אדמו”ר מסקווירא דבאילן סרק לא שמע להחמיר אצל אבותיו הקדושים, וששאלה זו דומה למי ששאל אי יוצאין ידי ד’ כוסות בחלב, והמורה השיב ונתן לו על בשר לפסח כידוע.

 

#9984


Add Comment

Your Email address will not be published