« go back

Is it OK for the Avi-Haben to buy a new kapota for the Bris during Sefira? I’ve heard that the Avi-Haben doesn’t take a haircut during Sefira, does the same apply to new clothes?

 

The Avi-Haben may buy new clothing for the Bris during Sefira.

Regarding a haircu, there are different opinions on the matter. The general custom is not to.

 

טעמים ומקורות:

תספורת: אגרות הרמ״ז ב, והובא בשע״ת תצג, ז, ובמסגרת השלחן קכ, ו, עוד, לפי מנהג האריז״ל אף אם יזדמן ברית מילה אין להסתפר בכל זמן העומר. וראה גם מורה באצבע רכא. נהר שלום. כה״ח תצג, יג. שו״ת רב פעלים ד סוד ישרים טו.

אמנם, כמדומה ברור שבשער הכוונות לא נכתב מזה. וממילא אין הכרח בדעת האריז״ל עצמו. ובקובץ הערות וביאורים גליון א’קכו כתבו שי״א שמנהגנו להתיר לבעלי ברית. עיי״ש באורך. אבל מה שהאריך שם בדעת אדה״ז בשולחנו – תמוה, שהרי לא נחית אדה״ז שם כלל לדברי האריז״ל בזה. ובלוח כולל חב״ד כתב בפשטות שאין לחתן ובעל ברית להסתפר.

ובגוף הענין, לכאו׳ מקום לומר דלא שנא מחל ערב חגה״ש בשבת שהתירו להסתפר ביום מ״ח גם לדעת האריז״ל. ובברכ״י תצג, ו גופא כתב בזה, שע״פ סיבה מותר. וראה שם י – בנוגע לחתן אפי׳ לפני ל״ג בעומר. וא״כ הה״נ בעניננו, שכיון שיו״ט שלו הוא אין לו ליכנס מנוול. אבל עדיין י״ל, דשאני גילוח לפני יו״ט שהיא חובה מתקנת חכמים, ולא כל סיבה מתירתו. והרי במורה באצבע כתב הו״ע להדיא לאסור לחתן. וכנראה הדר בי׳. או דכאן קאי אליבא דהלכתא ולא ע״פ הקבלה.

ולהעיר, שגם אליבא דהלכתא – ולא מטעם דברי האריז״ל – נהגו באיזהו מקומן שלא לחלק בדבר, ואסרו גם במילה – ראה מנהגי ארגיל בסו״ס שו״״ת בית יהודה עייאש ד, כב.ב.

 

בגדים חדשים: ראה שו״ת יחו״ד א, כד בסופו. חזו״ע יו״ט ע׳ רנט. אשרי האיש ג ע׳ תלא.

ואינו דומה לשבוע שחל בו ת״ב שכתבו להדיא לאיסורא (ראה שו״ת זרע אמת או״ח עו. סידור יעבץ. מח״ב תקנא, ג. שם ה. שע״ת ג כה״ח ט). ואדרבה, מפורש שם הטעם כיון שהוא מדינא, משא״כ כאן.

ופשוט, שהמנהג שלא ללבוש בגדים חדשים אינו שייך לדעת האריז״ל באיסור גילוח, שיש שהחמירו בו גם לאבי הבן. ודלא כשו״ת ישכיל עבדי ח, כ, טז שחידש כן מד״ע. ולא נמצא כן בשום מקום. וכדמוכח שנוהגים לברך בשבת ובל״ג בעומר.

 

 

#4225


Add Comment

Your Email address will not be published