Is it okay to have my name written in a Smicha certificate with Ksav Stam (Ashuri)?

 

There is no Issur to do so. However, ideally כתב אשורי should be used only for holy matters.

 

 

Sources:

הנה, בשו״ת הרמב״ם בלאו רסח: הטעם השני  אשר בגללו אסור זה המעשה והוא יותר חזק מן הראשון הוא שמפקיר פסוקי תורה לידי זלזול וכו׳ ומן הראוי שתדע כי כתב אשורי כיון שניתנה בו תורה ונכתבו בו לוחות הברית הוא מגונה להשתמש בו חוץ מאשר בכתבי הקודש ולא פסקו ישראל מלהשמר בזה והיו אגרותיהם וחבורי חכמותיהם וכתבי חול שלהם בכתב עברי בלבד. ולכן תמצא חרות תמיד על שקלי הקדש דברים של חול בכתב עברי ולא תמצא כלל אות אחת מזה בכתב אשורי בדבר משאריות ישראל לא בחריתת מטבע ולא בחריתת אבן אלא כל זה בכתב עברי. ועל כן שינו הספרדים כתיבתם ונתנו לאותיות צורות אחרות עד שנעשה כאילו כתב אחר כדי שיהי׳ מותר להשתמש בו לדברי חול״.

וראה גם רי״ו ב (יט, ב). שו״ת מהר״ם אלשקר עד.

ובריטב״א מגילה ב, ב: ודאי אין ספק שזה הכתב הנקרא אשורית הוא כתב הקדש שבלוחות ועל שם כך נקרא קדש וכו׳ ומעולם לא נראה הכתב ההוא אלא בלוחות וכו׳ מתוך תומת וקדושת הכתב ההוא באותן הימים לא היו כותבין אותו אפילו בספרים שכותב המלך או כל אחד ואחד לעצמו אלא היו כותבין אותו בכתב עברי.

ובשו״ת הרדב״ז ד, מה – א׳קיח (והובא בפת״ש רפג, ג): ומה שנראה לי מדבריו ז״ל [של הרמב״ם הנ״ל] דאפי׳ דברים של חול אסור לרקום אותם בכתב אשורית שהרי הכתב בעצמו יש בו קדושה רבה ותלויין בו ובצורת האותיות כמה סודות עמוקים ואסור להשתמש בו בדברים של חול כל שכן הכא שאם בלה הטלית מתִיך את הזהב ונמצא מאבד את הכתב בידים וכו׳ הכלל העולה שאם הוא ענין שיש בו קדושה או שהכתב אשורית אסור כנ״ל.

ומדבריהם נראה, שיש כאן ב׳ פרטים – חשש בזיון. וגם בלא״ה, שעצם הכתיבה בכתב אשורי לדברי חול מגונה, וכדמוכח שהקפידו גם בחיבורים וכו׳. ולאידך, משמע שאין כאן איסור מן הדין ממש (וראה שו״ת אג״מ יו״ד ג, קכ. יבי״א ט, כד). ומ״מ, דברי הרמב״ם הובאו להלכה בב״י יו״ד סוסי׳ רפג וברמ״א סוסי׳ רפד. ועוד. וז״ל הרמ״א: י״א דאין לכתוב דברים של חול בכתב אשורית שכותבין בו התורה. ובלבוש שם: י״א שאין לכתוב דברים של חול בכתב אשורית שכיון שכותבים בו תורה לא ינהגו בו חול ולכך ביררנו בכל המדינות כתבים אחרים לכתוב הכל בלא שרטוט גם לכתוב בו כל דברים של חול ואגרת שלומים.

וראה פת״ש רעא, כג. שו״ת חות יאיר קו. כת״ס אה״ע כב. רב פעלים ד יו״ד לב. ערוה״ש סוסי׳ רפג ורפד. וכן בכמה אג״ק, נסמנו בלינק שלמטה.

ולמעשה, המנהג להזהר רק בכתב אשורי ולא במרובע אף שדומה מאד לכתב אשורי. וראה כאן בנוגע לכתב מרובע.

Is it a problem to bring something with Alef-Beis on them, into a bathroom, (e.g. Negel Vasser set, Yarmulke)?

ובמיוחד, יש להזהר בדבר שיכול לבוא לידי בזיון כגון בכניסה לבית הכסא או להיות מוטל באשפה ח״ו.

 

 

#2823