« go back

Can I invite guests for a Shabbos meal when I know that they will take the train and I don’t have sleeping space for them?

 

You may not invite them if they will be driving or paying for a ticket on the subway, unless they will be invited to stay by you (or nearby in a way that they will not have to travel by car) for the entire Shabbos, and to suggest that they sleep and eat there rest of the Shabbos meals as well, even though you know that they will refuse. This is what is accepted by Rabbonim and Shluchim.

 

Sources:

דנו בזה בכ״מ. ודעת אדה״ז שלפנ״ע שייך גם במומר – שמז, ד. ולהעיר מאג״ק מוהריי״צ חי״ג ע׳ שמו שצריך להודיע לבאי ביהכ״נ חומר הענין להגיע ברכב, עיי״ש דברים חריפים. (וראה לקו״ש חל״ד ע׳ 278).

ולעניננו – ראה אג״ק חי״ד ע׳ צה ושם ע׳ קיב – לפרסם בעתונים שאין להשתתף בהקפות ע״י חילול שבת. ובא׳ מחוברות ועד הנחות בלה״ק שי״ל בשנים האחרונות בהוספות נדפס מכתב הרב חדקוב ע״פ הוראת אדמו״ר מוהריי״צ – לא לבטל השיעור אלא ללמדם האיסור

ומפי השמועה – התקשרות גל׳ 929 – לסדר מקום ללון. וכך ההוראה המקובלת.

וראה אצלנו כאן ללא הרחבה.

ולהלן מה שהערתי לא׳ הרבנים שי׳ בנדו״ז:

א. כבר העירו במכה בנו הגדול וכן במלוה שלא בעדים דקעבר אלפנ״ע – מדוע אי״ז בגדר מסייע דהרי הוי חע״ד.

(ואכן בשו״ת צי״א ח״ד ס״ה סק״ג ר״ל שהכוונה ללפנ״ע דרבנן. ועצ״ע).

וביארו (ח״ח הל׳ לשה״ר כלל ט ס״א בהגה. חזו״א ע״ז ס״א סקי״ג. שם יו״ד סס״ב סקי״ג וסקט״ו. סש״ב סקי״ג. קהלות יעקב ליקוטים ח״ב ס״ז. וראה שו״ת מנח״י ח״ג סע״ט ועד״ז בגליוני הש״ס ע״ז כב, א. זבחי צדק או״ח סי״ח) שהגורם סיבה ורצון לעבור עובר גם כשאינו בתע״ד. ודומה קצת להסברא דמסית שהעיר מזה בסו״ד

וכ״מ קצת בתוס׳ סנהדרין סג, ב במשביע לגוי אף שיכול להשבע מצ״ע. (אבל בר״ן ספ״ק דע״ז מ׳ שחולק עהנ״ל. גם בט״ז יו״ד סקמ״ח סק״ג לא נ׳ כן – ראה בחזו״א שם. ועיי״ע ריטב״א ב״מ ה, ב. ויש לחלק קצת

ומזה נפק״מ בנוגע להזמנה לשבת.

ב. פס״ד להצ״צ לקוטים מספק״ל באיסור מסייע במקום שיש להמסייע טובה מזה וקרוב לודאי שאא״פ להפרישו מאיסור. ויש לצרף לסניף בנדו״ז

ג. בענין גדר התלי׳ – ראה בצ״צ שם. שו״ת יו״ד סי׳ סג.

עוד ילה״ע במש״כ בכ״מ, כולל בלינק דלקמן:

א) יש שהעירו משו״ע או״ח סוסי׳ שו. ו האריך בזה גם הרב זאיאנץ בקונטרס מיוחד שכתב בנושא זה. ואינו תח״י. אבל להעיר משו״ע אדה״ז שם שלא התיר לעבור על איסור דרבנן בפשע, דלא כמשנ”ב סקנ״ו. ובכלל, אינו מובן הדמיון לסוגיא זו, היות ושם מדובר להצילו משמד, משא”כ כאן מדובר שכבר משומד (או תינוק שנשבה על הרוב) ורוצה להחזירו וד”ל. ויתכן שהעיר מזה שם.

ב) יש שכתבו להקל על סמך הגהות רע”א יו״ד קפא, ו – כיון שמצילו עי״ז מעבירות חמורות יותר. אבל זה תלוי במציאות האם מדובר בצעירים שיש סבירות גדולה שיסעו ברכב למקום אחר או באנשים זקנים שישארו בבית על הרוב ויעברו על איסורים דרבנן (כהדלקת חשמל לסוברים כן, טלוויזי’ וכדומה ,ותלוי ג”כ אם יעשו בישולים דאורייתא) משא”כ בנסיעה ברכב שיעברו על דאורייתא ( לרוב פוסקים. וכ״ה בפשטות ששריפת הדלק נחשב להבערה ומלאכה הצל”ג. ואכ”מ. אבל שבנדו״ד דמיירי ביו״ט ג״ז דרבנן). ועוד ילה״ע שדברי רעק״א ל״ש אלא בודאי יעבור.

וראה כאן שדן בשאלה זו בהרחבה.

וכמדומה שגם הרב נחמנסון שי׳ כתב מזה בא׳ מספריו.

 

 


Add Comment

Your Email address will not be published