If I keep money in my Talis bag, like dollar bills or coins for Tzedaka, would it make the bag Muktzeh on Shabbos? What about if I leave my Tefillin in it over Shabbos?
Money (coins/bills) make the Talis bag Muktzeh. If you want to move the bag, you need to shake the bag so the money will drop out.
After the money drops out, if there is only a Talis in the bag, the bag isn’t Muktzeh anymore. If there is also Tefillin in the bag, you may move the bag if you need the place or to use the bag (for example: if the bag is on a chair you want to sit on, you may move the bag).
It is important to note that if at the beginning of Shabbos (sunset) there is only money in the bag (no Talis or Tefillin), then the bag is Muktzeh for the entire Shabbos, even if there is no money there anymore, and you may not move it at all.
However, if there is also Tefillin in the bag from the beginning of Shabbos, there is a Machlokes if the bag is still Muktzeh, even if the Tefilin would be somehow removed during Shabbos, and according to the stringent opinion it may only be moved if you need its place or to use the bag. Same applies if there is only Tefillin in the bag.
Sources:
שו”ע אדהז שח, יט. שט, ד. שי, יז.
בחובת ניעור – ראה בשו״ת מנח״י ח, כב סד״ה הנה מה. אבל ראה ארחות שבת מילואים לפי״ט, טו שר״ל שאם צריך לגופו של הבסיס, א״צ בניעור הכשמל״א שזה גופא נק׳ לצורך מקומו ומותר לטלטלו בידים. ואם צל״מ של הבסיס, אין לנער הכשלמ״א שהרי הניעור הוא טלטול שלא לצו״מ, וכאילו אא״פ לנער. ודבריו צ״ע לדידי ולדכוותי.
וראה בשאלה באתר בגדר חובת ניעור.
וכשאינו יכול לנער מחמת בזיון התפילין – פשוט שא״צ לנער, כבנר של שמן שא״י לנער משום כיבוי. ואכ״מ וראה בארוכה תורת הבסיס מט, ב ואילך.
בנוגע לבסיס מצד התפילין – הפמ”ג, שח במ״ז הקדמה לסק״ד, מסתפק האם יש בסיס לדבר האסור בכלי שמלאכתו לאיסור או רק במוקצה. ולצד השני מותר להזיז את התיק עם התפילין אפילו מחמה לצל. וכ״מ קצת בל׳ הב״י שהוא רק במוקצה ממש. וראה בתהלה לדוד בס”ק א שמחמיר. ובישועות יעקב שח, ה, מיקל. וראה שו”ת יביע אומר חלק ז סימן לט אות א. ושם הכריע להקל. וראה מה שכתבנו בענין זה בקובץ הערות וביאורים אהלי תורה כי תשא תשסז, גל׳ תתקלה. ושם כתבנו שיש מקום לדייק בדעת אדה״ז בנושא לקולא. ויש שכתבו לדייק בדעת תורי״ד שבת קמב, א וכן בריטב״א שם להחמיר. ויל״ד דס״ל, שלר״ש ליכא דין כשמל״א כלל, ואמטו להכא כל גדרו כמוקצה ממש. ועוד כתבנו מזה במק״א בארוכה – כד הוינא טליא – שתלוי בגדר מהות איסור בסיס, מדין טפל, או הקצאה. ועוד כמה אנפי בגדר בסיס. ואכ״מ. ולהעיר, שבישועו״י שם מיירי בתיק התפילין עם מעות שמצילין מפני הדליקה.
כשיש גם טלית – אם הוא לצורך השבת, י״ל שחשוב יותר מהתפילין. ואם אינו לצורך השבת – התפילין חשובים יותר. ואם יש רק טלית ומעות, והטטלית אינו לצורך השבת, אינו בגדר כתבי הקודש להוריד שם בסיס מהנרתיק. ובגוף המנהג להניח ספר שלא יהא בסיס, כתבנו במק״א, ראה כאן.
ולהעיר מהחקירה אם מותר להוציא הטלית מתיק ששניהם בתוכו משום ביטול כלי מהיכנו. וחקרוה שרים למ״ד דתפילין מוקצה גמור. אבל אפי׳ לדינא שתפילין הוא כשמל״א, י״ל שעם הטלית הוא בסיס להיתר ולאיסור, שבשבת חשוב לו יותר הולית. וכעת בסיס רק לכשמל״א. ותלוי אם יש דין בסיס בכשמל״א ואם יש דין ביטול כלי בכשמל״א. ובפרט שנעשה בדרך גרמא.
#1877