« go back

I will be traveling this Sunday with a long stopover. When I reach my final destination it will be after Chatzos and perhaps even close to Alos. Should I wait to light at my final destination, or should I light where we will eat at the stopover?

 

Someone who intends to travel should organize his schedule in advance so that they will be able to personally light the menorah at its proper time in their own living quarters.

However, if this is not possible, then if you will be arriving at your destination before Alos Hashachar you should wait until you get there to light (if there people there that are awake – or you wake them up – you may recite the Brochos).

If you’re arriving after Alos Hashachar, some poskim question whether you may altogether take this trip, if you don’t have the ability to light the menorah. Some even argue that one must cancel the trip even if comes at an exorbitant price. However, you may light in transit, in the car or plane, if this is practically possible. On the other hand, lighting at a stopover is highly questionable.

Where no other choice exists, the following remain the only option and one should attempt to have all of them done, if possible, since each one of them isn’t completely satisfactory:

  1. Have a family member light for you at your home.
  2. Light electric candles without a Bracha, in transit, in the car or plane.
  3. Light without a Bracha at a stopover, airport etc. If you will not be seeing any menorah lights throughout the night, you may even light with a Bracha.

 

Sources:

זמן הדלקה לפני עלוה״ש ורק כשב״ב ניעורים – ראה משנ”ב סי’ תרעב ס”ק יא ובשעה”צ.  לוח כולל חב״ד. לקו״ש ח״ג ע׳ 817 ובהערה 35. חל״ה ע׳ 319 הערה 12. ולכאו׳ צ״ל שם ושם: תרע״ב. ובמק״א הארכנו.

לבטל הטיסה – אשרי האיש או״ח ג, לט, כט. וראה הליכות שלמה חנוכה יג, א בארחות הלכה. שונה הלכות תורת המועדים תרעא, א. אוצר הזמנים חנוכה מפי הגאונים ע׳ שצד. וראה אצלנו בלוח יומי לחנוכה.

להדליק ברכבת – שו״ת מהרש״ם ד, קמו. ערוה״ש תרעז, ה. בצל החכמה ד, קכז. ובאוירון – שערים מצויינים בהלכה קלט, יג. בא״מ קיד, ה. וראה שו״ת רבבות אפרים א תלג, ה. ובמכונית – ערוה״ש שם. שו”ת משנה הלכות ח”ז סי’ פו פ. ויש המפקפקים, או שכתבו לחלק באופנים מאופנים שונים. ובמק״א הארכנו בכללות חיוב בית בהדלקת נ״ח, ובנוגע להדלקה בספינה שבראשונים.

הדלקה ע״י בני ביתו – נחלקו הראשונים כשאין ההדלקה ע״י אשתו. ויש שכתבו דמהני כשאביו ואמו מדליקים. וכשאינו מבני ביתו כלל – ראה שו״ת אג״מ או״ח ו, מט. אבל ראה בחי׳ רי״ז הלוי חנוכה. ולכאורה מפורש הוא במג״א תרעט, א ובפמ״ג שם. כן להעיר מל׳ שו״ת תרוה״ד קא: או שכני׳. ולכאורה סגי אם הוא מממונו, לדעת אדה״ז רסג, ט. גם י״א שצריך לעמוד ולשמוע ברכת השליח. ואכ״מ.

הדלקת נ״ח חשמליות – נחלקו הפוסקים. וראה אג״ק י ע׳ רכח. שם ע׳ שלה.

הדלקה בשדה התעופה וכדומה – ראה שו״ת רבבות אפרים ה, תקעט. קובץ אור ישראל יח.

הדלקה כשאינו רואה נ״ח – ע״פ מחבר ורמ״א או״ח או״ח תרעז, ג. וידוע השקו״ט ממש״כ בסי׳ תרעו, ג. ובמק״א הארכנו. ואכ״מ.

אכן, ראיתי למי שכתבו לכתחילה ובשופי להדליק ולברך בשדה התעופה, ושאין כאן בית מיחוש, ונימוקם עמם שיש לצרף הדעות שא״צ בית, וכן שכיון ששילם דמי הטיסה נק׳ שדה התעופה ביתו, וכן מצד ברכת הרואה.

אבל לפענ״ד דבריהם אינם נכונים כלל ועיקר, שהשיטה שא״צ בית דחוי׳ איקרו לה, וכבר הארכנו בכ״ז במק״א. ומופרך לומר שנק׳ ביתו מחמת דמי הטיסה, וכמו שאינו יוצא בהדלקת ביהכ״נ, אף שמשלם דמי חבירות, וז״פ. אלא, שנכון הדבר שיש מקום להקל מחמת ברכת הרואה. אבל קייל״ן שסב״ל, ושאין לברך במדליקין עליו בתוך ביתו. ורק כשנמצא במקום שאין ישראל אפשר להקל. אלא, שבכ״מ רבו המדליקים בשדה התעופה , ובכגון דא שכבר הדליק אחר אא״פ להתיר. זאת ועוד אחרת, שמ״מ אינו יוצא בזה יד״ח נ״ח.

 

 

#1979


Add Comment

Your Email address will not be published