« go back

I wanted to know if Maos Chitim is only for food for Pesach or all Pesach expenses (clothing etc.). Let’s say someone I know can use help with money but is not making Pesach (eating all meals by someone else) can I still use Maaser money to give to them towards other Yom Tov expenses?

 

Maos Chitim was originally instituted as a tax on every person to help those that are in need for Pesach with wheat or Matzos.

Over time it has been extended to include food in general and even and other Yom Tov necessities. Today this tax is not in effect but we still give sums of money to support those that need for Pesach.

Maaser money should primarily be used to support those in need. Therefore, providing those in need with their Pesach necessities, whether food, clothing, cleaning help or other needs may certainly come from Maaser money.

However, one may not pay an obligation with Maaser money; therefore some authorities maintain that it should not come from Maaser money. On the other hand, since the tax is no longer binding, others argue one may use Maaser money.

In practice, the initial (minimal) donation should be given from non-Maaser money and then you may add from Maaser money. This way you would get the Zechus of giving Tzedaka from your own money and not from your obligatory Maaser money.

 

Sources:

בשו”ע ובמג”א סימן תכ”ט הלשון חיטים או קמח למצות. אך בפוסקי זמנינו שבזמנינו אפשר גם לשאר צרכי החג. ראה שערי תשובה, ס”ק ג בנוגע להמותר אחרי שנתנו לחטים. הליכות שלמה, חודש ניסן, הערה צ. וכ״ה במעדני שלמה ועוד. ובלקו״ש חי״ד ע׳ 370 שבזמנינו המנהג שכן עושים מלכתחילה – ולא רק בנוגע להנשאר. ושם שיש לברר בפנקסי קהילות ותקנות מתי נזכר לראשונה. וראה גם סה”ש תנש”א ח”א ע’ 411 עד”ז.

באשר לשאלה על כספי מעשר – בפשטות תלוי אם הויא חובה גמורה בתור מס ממש, או הנהגה טובה. [בשו”ע אדה”ז נקט ב׳ הלשונות מס וצדקה. ולכאורה הכוונה שביסודו הו”ע של צדקה אבל נקבע כמס. ופשוט]. והנה, בזמנינו אין כופין על כך, וממילא ה״ז צדקה. וכ״כ כמה אחרוני זמננו ראה צדקה ומשפט, פ”א ס”ק ה. הליכות שלמה חודש ניסן, סעיף ב. חוט שני פסח א סק״ב. שאלת רב י, לח. טובך יביעו ב הל׳ שכנים ל. ויש שהחמירו – ראה שו״ת מגדנות אליהו ד, א. שבט הקהתי א, קלז. וטעמם נפלא ממני. ואינו מתאים למציאות ימינו. ואינם תח”י כעת לברר נימוקם.

וכבר מילתי אמורה כמ״פ, שבד״כ כדאי ליתן המנימום מכסף שלו. וכך יהא לו זכות מיוחדת שהוסיף בצדקה, ראה כאן ובמקורות ועיונים.

וראה גם כאן.


Add Comment

Your Email address will not be published