« go back

I know that we don’t cut our nails on Thursday. Am I allowed to have a manicure on Thursday for an evening event?

If there is a need or if it is for a Mitzvah, you may do it on Thursday. Best to wait till after sunset.

 

Sources:

בשו״ע אדה״ז רס, ב הובא כדעה בתראה, וידוע השקו״ט כשהובאו ב׳ דעות בפוסקים כמאן נקטינן. ובאג״ק חי״ח ע׳ תקס, הכריע שגם בשו״ע אדה״ז נקטינן כסברא שני׳. (אלא שחקרוה שרים במקום שהובאו ג׳ דעות. אבל להעיר, שבנדו״ד, אין הכרח שב׳ הדעות הראשונות חלוקות. גם להעיר, שכאן בדעה הג׳, שינה בל׳ וכתב: יש מקפידין, ולא יש נזהרים כב׳ הדעות   שלפנ״ז). והנה, גם הלשון ״יש מקפידים״ שהובא כאן – היינו זהירות בעלמא. ואינו משום סרך מלאכה, וכמ״ש בשו״ת מהרי״ל החדשות רד, ג, דמה שייך איסור במילתא דאיתעביד ביד״ש. וכ״כ בשו״ת בית יעקב צויזמיר מח, דליכא איסורא. (אבל עיקר דבריו שם על גילוח השערות. וראה קו״א לשו״ע אדה״ז א). וכבר כתבו הפוסקים – א״ר ה. פמ״ג במ״ז א. מחה״ש ריש הסימן. ועוד – שהטעם הוא רק מחמת כבוד השבת, ולא סרך איסור. וכן מדוייק בל׳ אדה״ז: ואינם רוצים שיהי׳ זה בשבת. וכל׳ הב״ח: יש טעם יפה שאין נוטלים בחמישי.

וכתבו הפוסקים, שבמקום צורך ש״ד – ראה מח״ב ו, עפ״ד הא״ר הנ״ל שהוא משום כבוד שבת, והו״ד בשע״ת רנא, ד.  שושנים לדוד תענית ב, ז בסופו. ויש שכתבו ליישב שמה״ט אנשי מעמד מסתפרים בחמישי. אבל ראה שושנים לדוד שם.  ובשלחן הטהור ה: מותר ליטול לעת הצורך צפרני ידיו ורגליו וכו׳ ביום חמישי בלי שום חשש אבל לכתחילה לא יעשה כן. (אולם, נראה שעיקר טעמו שם, בכדי שיהא דוקא בע״ש, כדעה קמייתא בשו״ע אדה״ז, ולא מצד שלילת יום חמישי, דלא ס״ל מזה. אלא, שבלא״ה י״א שהשוללים יום חמישי, כש״כ ביום רביעי ולפניו. אבל ל״מ כן במג״א ריש הסי׳ ובשו״ע אדה״ז. וכן  במקורו במט״מ ד, תיא. וראה שלחן עצי שטים דיני ע״ש ה). וראה שו״ת הלל אומר קסא, שכשיש סיבה כל דהו מקדימין בחמישי.

ליל ששי – כיום ששי, כפשוט. ואכ״מ.

 


Add Comment

Your Email address will not be published