I heard that there is a Halacha not to use broken dishes. How far does this go? Does this apply to a chip in a dish?

 

There is no such Halacha. Some are particular about this as they are concerned that broken dishes are associated with Kelipah, which brings about forgetting one’s learning. However, there is no clear source for this custom.

In any event, this only applies to clear breakages, not a chip or defect, and only to eating from such a dish, not mere usage of it. Women need not be particular.

Obviously, if the chip can cause one to hurt themselves, one ought to be cautious.

 

Sources:

נלאו כו״כ למצוא מקור לקפידא הנ״ל. ובכה״ח ב, ג כ׳ כן מדנפשי׳ שאכילה בכלים שבורים קשה לשכחה. ואף שעצם הענין  שכלי שבור רומז לקליפה אכן נמצא בכ״מ – וגם בהגש״פ בסידור אדה״ז (והוא מהמ״ח סדר ליל פסח. ועוד) – אבל  לא מצינו מקור מפורש לזהירות זו, לא בדחז״ל ולא בכהאריז״ל. ודיינו להזהר במה שאסרה תורה.

וגם לא מצאה קפידא מקום לחול אלא באופן הנז׳ שאוכל בכלי שבור, ולא באו״א. (וראיתי למי שכתב שההדגשה שלא לברך על אוכל בכלי שבור. וצ״ע מנ״ל). ואדרבה, מוכח שרק בכוסש״ב צריך שיהא שלם. וכבר האריכו חכמי הזמן בכ״ז. וא״צ לכפול הדברים. ואציבה לך ציוני״ם למקצתם – ראה בזכר עשה ו, קמח (ע׳ שלג). שו״ת ברכת יהודה א, מה. דולה ומשקה ע׳ שסב. עלי שיח ע׳ רכט. קובץ אור תורה אלול תשנ״ו. חשון תשנ״ח. שו״ת אבני דרך ט, א. יבא ידיד חו״מ ב. דברי בניהו דיין כג, עה. ועוד.

(ולהעיר מהשקו״ט אצל אנ״ש, בנוגע למעשה רב, בכלי שבור בליל הסדר, שלא היתה פגימה ניכרת לעין. ואכ״מ. וראה ר״ד ליל ב׳ דחגה״פ תשכ״ט, שעיקר הענין שאין רוצים שהשפיכות יהיו בכלי שלם).

ומש״כ בנוגע לנשים – ה״ז במכ״ש משאר דברים שקשה לשכחה, ראה חוו״ד עב, ב. ועוד. והבו דלא להוסיף עלה. (אבל ראה בל״י יו״ד עב, ג בנוגע לנשים מעוברות. וראה כה״ח שם ו, ע״פ האריז״ל – גם בשאר נשים).

 

 

#2199