Are we allowed to listen to music played with instruments during Chol HaMoed?

 

According to most poskim, one may listen to music during Chol Hamoed Pesach, and this is the common custom.

 

Sources:

ראה שו”ע או”ח סי’ תצ”ג ובמשב”ז שם ס”ק א’ וס”ק ב’, ושם לאסור ריקודים ומחולות בחוה״מ פסח. שע״ת תקלד, ה ועוד התירו בחוה״מ ולא נחתו לחלק בין סוכות לפסח. וכן מוכח להדיא בשו״ת זקן אהרן הקדמון ריג. וראה שו״ת אז נדברו ח”י סי’ כ”ג שכיון שתלוי במנהג למעשה לא נהגו בזה. וראה דולה ומשקה ע׳ קצג שלמעשה לא נתקבלו דברי הפמ״ג. ובמשנה הלכות ח”ח סי’ קפח, שכן מנהג העולם ונתקשה בזה. ושם שהוא משום שמחת יו״ט. וראה משנ״ב תקכט, יז. ולהעיר משו״ע אדה״ז תסז, סה. וראה גם יחו״ד ו, לד. אשרי האיש סה, יט. בירורי חיים סגל ימי העומר כט. שמעתתא דמשה שמועות תצג, ד בשם האג״מ. וי״ל דל״ש מתספורת שהותר לצורך בעל ברית והה״נ בעניננו משום שמחת יו״ט. וילע״ע.

ולכאו׳ מצינו דוגמתו לאסור לאבל שחל שמיני שלו בערב הרגל שאסור להסתפר מחמת ספירה, אף שהותר לו מחמת חוה״מ – ראה שכנה״ג תצג בהגב״י ז, הובא בא״ר שם ו. וכעי״ז בפמ״ג שם במ״ז א, והוא לשיטתו. ויש להוסיף שמוכרח לומר כן בכדי שלא יחסרו מל״ג ימי אבלות.

אלא, שכמה אחרונים חלקו ע״ז – ראה שו״ת בית דוד רעח, הביאו בברכ״י תצג, ב, ובשו״ת דבר משה או״ח לב. וכן נקט במאמ״ר שם ז, דל״ש אבלות במועד. וכ״כ בישועו״י שם ב. וראה בשו״ת דבר משה שהוכיח מפשטות השו״ע תקלא, ז ותקמח, ח שאבל שחל שביעי שלו שלו ערב הרגל מותר לגלח בחוה״מ, ול״ש ד״ז בסוכות, שכן ל״ש שיהא ערב הרגל בשבת, ובהכרח דמיירי בחוה״מ פסח, עיי״ש שנדחק ליישב. ועכצ״ל שנחשב בכלל ל״ג יום כיון שלמעשה אין מסתפרים, אף שהוא מצד המועד.

ויש שכתבו להחמיר רק ברקודין ומחולות כדברי הפמ״ג הואיל ונפיק מפומי׳ ולא בכלי זמר. וגם בזה לא נהגו כן. וכש״כ שיש להתיר לבישת בגד חדש.

לגבי אסרו חג – ראה בס׳ אורח חיים על הגש״פ להבא״ח דיני ספה״ע כח.  וראה שו״ת מקור נאמן ב, תסב אם יש מקום להחמיר באסרו חג כדין ימי העומר. ולהעיר גם מהיום יום כ״ד ניסן לגבי ברכת שהחיינו שהובא רק מחרת אסרו חג.

 

 

#3719
#14185