Can one start korbanos for Mincha before Mincha Gedola?

 

We usually daven Mincah after Kiddush on Shabbos afternoon. But now Mincha Gedola is an hour later due to time change. Can we start saying karbanos, ashrei, Kriyas hatorah – before Mincha Gedola and then start Shemoneh Esrei by time of Mincha Gedola.

 

There are different opinions on the matter, see below in the Hebrew references. There are strong arguments in favor of waiting till the time of Mincha Gedola for korbonos and Kriah too.

Taking into account that the Alter Rebbe is of the opinion that bedieved if one davened Mincha before the time of Mincha Gedola, even if it was after Chatzos, he isn’t yotzei and must daven again (other opinions are lenient in this case) and the fact that it’s only an issue of a couple of minutes or in issue of inconvenience, it’s highly recommended not to rely on the lenient opinions.

This is particularly true when it comes to Kriah, where it involves also potential brachos lvatala (though this last point is highly debatable).

Additionally, it should be noted that according to Kabalah, all parts of Mincha should take place after the time of Mincha Gedola.

See also Halacha2go.com #358

נדבר מזה בארוכה בכינוס תורה חוהמ״פ תשע״ג.

והנה, לדעת המאירי פסחים נח, א זמן תמיד משש שעות ומחצה הוא דאורייתא. וכ״ה בלבוש או״ח רלג. וכ״מ בל׳ הרמב״ם תו״מ א, א-ב. והעירו שבפירש״י פסחים שם וכן בברכות כו, ב ובשבת ט, ב, מוכח שהוא דאורייתא. אבל ראה פירש״י פסחים צג, ב. ראה בגהש״ס לרעק״א פסחים נח, א. ח״י או״ח תנט, א. רשימות שיעורים ברכות כו, ב.

התפלל מנחה קודם שש שעות ומחצה לא יצא – כ״מ בשו״ע או״ח רסי׳ רלג. וכ״כ במג״א שם. וכ״ה בקו״א לשו״ע אדה״ז רצא.

זמן קרבנות – ראה שו״ע אדה״ז מהדו״ק א, יא. מהדו״ב  א, ט. סידור אדה״ז שחרית ד״ה נכון מאד. וראה כאן בהערה ד״ה קרבנות:

If after a long night Farbrengen, I wake up just after Chatzos, what is the Halacha with Shacharis?

ובכללות הענין – ראה קובץ לשמוע בקול דברו ע׳ 250 ואילך. קובץ העו״ב ג תמוז, מטו״מ וראה תשע״ג.

קריה״ת של שבת – ראה א״א מבוטשאטש רצב. הליכות חיים ב ע׳ עה. אשי ישראל ע׳ תשמח. שו״ת צי״א י, כ. ולענין ת״צ –  ראה שו״ת מנחת יצחק ו נג. שרגה״מ ז, א. שבט הקהתי ב, קצג.

 

 

#3302