Mivtza Daled Minim Question

 

Question:

I do a lot of street-mivtzoim throughout sukkos and at times when people are rushing I tell them just to hold the lulav and esrog together. Sometimes they do it but don’t get full grasp, so I have to hold it together with them (to assure it doesn’t fall). My question is: are they still יוצא or do they have to be fully holding the lulav and esrog on their own?

 

Answer:

There are several issues here:

  1. The requirement of taking lulav. They need to close their fingers or even better lift it. At the very least, according to some opinions, holding it in such a way that it doesn’t fall is also considered taking.
  2. The fact that two people are holding it together: If they hold in such a way that without your support it would not fall and you are just assisting, and reversely, without them holding it, it would fall, it is valid. Otherwise, they should hold it on their own.
  3. There is an issue of kavanah, since the person is just holding it without being conscious of the fact that they are doing a mitzvah. This is only an issue on the first day. (See link below)
    Likewise, it might not be considered a kinyan and therefore not theirs. This also is only an issue on the first day, and ideally one should be concerned about this on the second day too.

 

Sources:

דנו בזה בכ״מ אם סגי בלקיחה לחוד כשאינו מגביה – ראה שו״ת מהרם מינץ מו, הובא בהגהות רעק״א יו״ד ריב, א. ולענין לולב ג״כ אם המצוה במשיכה או הגהה או באחיזה לחוד – שלה״ג בפסקי ריא״ז סוכה כ, א בדפי הרי״ף. כפות תמרים סוכה לט, א ״כל שלא הגביהו מן הארץ ג״ט או לפחות טפח. רעק״א סוכה מב, א. רש״ש שם. בכור״י סוסי׳ תרמב ובתוספת בכורים לשם. שו״ת בנין שלמה מח. משיב דבר מ. חלקת יואב או״ח קמא יב. עץ השדה פוסק תרנא, יט. מקראי קודש סוכה ב, ד. צי״א טו, לב, יד. תשוה״נ א, שפג.

וראה בארוכה מכון הוראה ומשפט יג ע׳ לג ואילך.

עוד דנו מצד סיוע השני אם נקרא לקיחה (וכש״כ אם רוצים שניהם לצאת) – ראה תבו״ש ב, נה. ולעניננו – מל״ח כג. האלף לך שלמה שעב. מקראי קודש שם. שם ז. עץ השדה שם. צי״א שם. שונה הלכות רסי׳ תרנא.

וכן השקו״ט מצד חציצה אילו רצו שניהם לצאת, שה״ז מב״מ. ובכ״מ כתבו לחלק בין גוף אחד לב׳ גופים. ודנו בזה לענין תנופה ע״פ מנחות צד, א, שהרי כהן אוחז תח״י בעלים ומניף, אם הוא מצד גזה״כ – ראה תוד״ה קדושין לו, ב ד״ה מכניס, או שבאמת אינה חציצה מחמת מב״מ – ראה פי׳ ר״ח פלטיאל תצוה כח, כד (וצ״ע איך יפרש במנחות שם), או שבמציאות אינו תחת ידי בעלים ממש – תוס׳ מנחות סא, ב ד״ה כהן. וראה ברכ״י עד, ה הגהות הגר״מ הורוויץ זבחים קי, א.

ועוד סברא שגם אם אינו חוצץ – היינו רק בדאורחי׳ בהכי ע״פ תוס׳ סוכה לז, א ד״ה כי. וראה בנדו״ד תורה לשמה קפא.

וראה האלף לך שלמה ומק״ק שם גם לענין לכם.

ולענין מצ״כ – ראה אצלנו כאן:

A Mivtza Lulav Question: “Can you please hold my Lulav while I tie my shoe?”

 

 

#31036