How many times should a woman say Vidui on Yom Kippur?

 

Question:

I’m a mother of six young children and bh expecting and being able to find time to Daven with everyone home isn’t simple. I understand that a woman is obligated to say vidui and I also imagine that a woman is not obligated to say vidui all 10 times. I’d like to know if there are specific times or a specific number of times that a woman is actually obligated to say vidui over Yom Kippur. Thank you! And gemar Chasima tova!

 

Answer:

Ideally, 10 times.

But at least:

  • Erev Yom Kippur
  • When Yom Kippur comes in
  • Marriv Yom Kippur
  • Neila.
  • All times she davens.

 

Sources:

ראה ב׳ הדעות בשו״ע אדה״ז רסי׳ תרז.

ובנעילה מחמת שעיקר הכפרה בסוף היום – ראה שבועות יג, א ובתוד״ה דעבד. רשב״א וריטב״א שם. ר״ן דלקמן. לקו״ת תצא לט, ד. וראה לקו״ש ד ע׳ 1154 הערה 23.

והנה ח״א ר״ל שכיון שוידוי יוהכ״פ שבמשנה ספ״ב דמגילה הוא דבר שמצותו ביום, אף דמיירי בוידוי על הפר, הדעת נוטה שכן הוא ג”כ בדין וידוי לכל אדם ביוהכ״פ, שיסודו בכפרת יום הכיפורים, וכפרה ביממא היא, כמו שהביאו שם מהפסוק כי ביום הזה יכפר עליכם. והוסיף, שלכן סתמה המשנה ואמרה ולוידוי יום הכיפורים, שבאמת כולל כל הוידויים של יום הכיפורים. ואף שמתוודים גם בלילה, מ”מ נפק”מ שאם התוודה רק בלילה ולא ביום לא יצא י”ח, ומי שאינו מתפלל צריך להתוודות עכ”פ פעם אחת במשך היום דייקא ואין די בלילה, עכ״ד.

אבל אינו, ולא מצינו בשום מקום שעיקר המצוה ביום. ומפורש בטעם שחוזר ומתוודה שחרית שמא אירע לו דבר עבירה אחר ערבית (כן מוכח ברמב״ן ור״ן סוף יומא. ומפורש בשו״ע אדה״ז  תרז, א-ב), ומכאן שבלא״ה מהני בלילה. ואדרבה, בלבוש ואדה״ז שם א, משמע שעיקר המצוה בלילה. ובאמת הכי איכא למישמע מפשטות הגמרא פז, ב. וכן הוא בתוספתא ד, יג, שהביא הרמב״ן. וברמב״ם תשובה ב, ז משמע שעיקר המצוה קודם שיאכל.

וח״א הנ״ל ר״ל שמי שהתוודה בלילה חייב להתוודות ביום כי הוידוי שביום ענינו וידוי דקרבן ודכפרה, כמו במביא קרבן חטאת ואשם שמתוודה, ומה שמתוודים בלילה הוא וידוי דתשובה.

אבל מהיכא תיתי שוידוי שאינו על הפר צ״ל ביום. וכנ״ל מפורש בראשונים שמתוודה שוב בשחרית רק מחמת שמא אירע לו דבר עבירה, כאשר הבאנו לעיל, ומוכרח דלא כנ״ל. [ובזכרוננו שלפני כמה שנים בדרשה לש״ש עמדנו בדיוקי לשונות דאדה״ז, שבדעת שאר הראשונים שמצות וידוי היא משתחשך נקט שהוא וידוי דכפרה, כבקרבנות הבאים לכפרק ואילו להרמב״ן שהמצוה עם חשיכה, משום וידוי דתשובה. וגם שינה טעמו שבשיטת הרמב״ן כתב במה שמתודה ביום הוא לא  מחמת שמא אירע דבר עבירה אלא שבודאי גם ביום חייב לשוב. ובכל אופן הוא דלא כנ״ל].

אמנם, להעיר מדעת העיטור הביאו הטור תרכ, שאינו מתוודה כלל בלילה.

 

 

#30773