May one use white napkins that have pictures on them on Shabbos?

 

Question:

May one use white napkins that have pictures on them (i.e. leaves, grapevine, etc.) on Shabbos? Is there an issue with erasing?

 

Answer:

Best to use napkins without pictures. If one doesn’t have a choice, he may use even napkins with pictures.

 

Sources:

איסור מחיקה: ראה סימן ש”מ סעיף ג ברמ”א שאסור לשבור עוגות שכתובות כמין אותיות. ועיין בדגול מרבבה שם שהקשה ששואל שהמ”א פוסק לעיל סימן שי”ד בנוגע סכין בחבית להתיר פס”ר בדרבנן כלאחר יד ומקלקל, וגם במחיקת אותיות שבעוגות ה״ז פס”ר בדרבנן ומקלקל וכלאחר יד. וחולק על דברי הרמ״א.

וכבר תירצו בישוב שיטת המ”א – וכן אדה”ז – שהביא ב׳ הדינים, היתר סכין בחבית ואיסור שבירת עוגות, דבחבית ה״ז בגדר כלאחר יד כיון שדרך עשיית נקב בחבית אינו ע”י סכין, משא”כ בעוגות שאין אופן למחוק האותיות באופן אחר, והדרך למוחקם ע”י אכילה. וכ״כ בקצוה”ש סימן קמ”ד בדה”ש ס”ק ג.

ודאתינן להכא, הנה, בנדו”ד בנייר קינוח, חזרנו לעיקר ההיתר של סימן שי”ד, להתיר פס”ר בדרבנן מקלקל וכלאחר יד, וכאן ה״ז בגדר כלאחר יד, כיון שהאופן הרגיל למחוק אינו ע”י ידים מטונפות כ״א ע״י עט וכדומה.

ואף שעדיין רגיל הוא למחוק ע״י קינוח, וגם כלאחר יד אינו שייך למה שאא״פ לעשות באופן אחר כ״א אם דרכו בכך, ובמפית דרכו בקינוח – מ״מ במפית יש דרך אחרת בכדי למחוק, ואם באמת כוונתו למחוק – מסתבר שדרך עשייתו באו״א, משא”כ בעוגות שאין דרך אחרת שהרגילות לעשות כך ורק ע״י מחיקה. ובפשטות, גדר כלאחר יד תלוי באופן שדרך בחול לעשות פעולה זו, ולדוגמא גרירת שולחן ונעשה חריץ, ואע”פ שגם בחול אם גורר שולחן יעשה חריץ מ”מ הדרך לעשות חריץ זה במרא, וכן בנייר דרך מחיקתה אינו בידים מטונפות (אלא שכך דרך השימוש בנייר), משא”כ עוגות שאין דרך אחר למוחקה כי אם ע”י שבירה. ויתכן לבאר באו״א קצת ועולה בקנה אחד עם הנ״ל, שכיון שבנייר בכלל הדרך במחיקה באו״א, אין לחלק ולומר שכל סוג נייר דינו אחר לפי הדרך בנייר זה. ואף שסברא זו צריכה בית אב – לכאורה כן משמעות הקצוה”ש שם.

שוב נמלכתי שאין זה מקלקל, וע”ד מה שמביא הקצה”ש שם בנוגע עוגה שאין זה מקלקל, שמלכתחילה הכוונה שישארו האותיות רק עד זמן אכילה, וכן בנוגע נייר – המטרה שהציורים ישארו רק עד זמן ההשתמשות, ובמילא אין זה מקלקל.

עוד יש לצדד להיתר שטשטוש הכתב ע״י הלכלוך שנגרם מניגוב הידים אינו מחיקה ממש כיון שנשאר הכתב התחתון. ואף שדעת הרבה פוסקים שהסרת שעוה מהקלף או מהאותיות בכלל מחיקה, חזי לאצטרופי כיון שיש מקילין בזה – הביאם אדה״ז שמ, ד.

והנה, אף שיש אחרונים שמתירים בנדוננו – מהרש”ג ח”ב סימן מ”א. ועוד אחרונים חביבים למעשה לכתחילה יש להחמיר.

ובלא״ה, אי״ז לכתחילה ממש, שהרי אדה”ז שם בסי׳ שיד סעיף ג מביא שבמקום שאין צורך כ”כ אין לסמוך על ההיתר דסכין בחבית.

וכ״כ כמה אחרונים להחמיר לכתחילה – ראה תפא״י כלכלת שבת מוחק לא. דע״ת שמ ד״ה נשאלתי. שו״ת לבו״מ ב, יז. ועוד.

 

 

#9938