Can a few women split the daily Chitas between themselves?

 

Question:

Is it ok and considered fulfilled to split chitas of the day with more than one person. I so badly want to fulfill the Rebbes Hora’ah especially with everything that’s going on in the world and to bring Moshiach. But chitas is too long for me to actually do while raising my kids etc. I had in mind to make a WhatsApp group to divide it between other women. Would that be considered fulfilling the chitas?

 

Answer:

The takana to learn chitas is on an individual basis, where everyone will finish the Chumash and Tanya throughout the year. And the Tehillim on a monthly basis.

Splitting up the chitas is not the ideal method, since you as an individual will not have completed the above. There is however some merit in it, since you, as part of a group, will have it completed (similar to the division of Shas has done on 19 Kislev, although as noted, this was not the original takana of chitas).

I suggest that in addition to splitting it among your friends, you also try to learn just the Chumash without Rashi, or to cover a certain amount throughout the day and complete the rest at a later point.The same can be with Tehilim (first kapital) and Tanya.

 

Sources:

במעלת חלוקת הש”ס יש כמה ענינים – ראה בארוכה בסה”ש תשנ”ב ח”ב ע’ 489 ובהנסמן שם הע’ 129 – ועכ”פ חלק מהטעמים שייכים גם ללימוד חת”ת, אלא שאינו התקנה המקורית וכפשוט. וראה גם לקו”ש חכ”ז ע’ 232 הע’ 27 בטעם תקנת לימוד הרמב”ם בג’ אופנים, ולא בחלוקה לכמה אנשים.

ויש להעיר שפעם הורה הרבי בקשר למי שהי׳ בהעדר הבריאות, שאחד מקרוביו או חביריו ילמד חת”ת לזכותו, והבריא בזכות זה.

אודות השלמת הלימוד, ראה אג”ק חי”ג ע’ שלא. חט”ו ע’ רלד. חי”ז ע’ קמו.

לגוף ענין לימוד חת”ת לנשים – כו”כ פעמים נזכר שהוא לימוד השוה לכל נפש. וגם בפשטות, נשים שייכות ללימוד תושב״כ וללימוד פנימיות התורה. ונזכר כמה פעמים בנוגע לנשים, ראה לדוגמא לקו”ש חל”ד ע’ 285. וכן היו כו״כ שקיבלו הוראה כזו. ולהעיר מלקו״ש כט ע׳ ע׳ 270, בהמשך להנזכר שם ע׳ 267 ע״ד שיעור היומי בחת״ת. ואין להקשות ממה שבהשקו”ט (נסמן לעיל) ע״ד רמב”ם לנשים לא נזכר דוגמא מחת”ת, שאינו דומה כלל כפשוט. ואדרבה, יש להביא ראי׳ מכל השיחות לנשי ובנות ישראל שנזכר, ובארוכה, ע״ד ההוראה משיעור חומש היומי עם הסברה באופן השיעור וכו׳, מבלי באווארעניש שאינו שייך להם. ושוב נתפרסם בכפ״ח גל׳ 2055 – תזריע תשפ״ד – מענה למרת י. רוזנברג מעפולה משנות תשל״א-ל״ב: לא חייבות, אבל אם רוצות יכולות. ולהעיר משיחת כ״ה אייר תשמ״ז בנוגע שיעור ג׳ פרקים לנשים. ובשיחת כח אייר תשמ”ה – עם הדגשה שבודאי למדו הרמב”ם, ובחומש לא נזכר ההדגשה.

 

 

#9101