May I use Maaser money to pay for students Mikvah memebrship or woolen Tzitzis?

 

Question:

I work in a yeshiva which not all the students are coming from religious backgrounds. Often students aren’t doing mitzvos because they don’t want to spend the money on it, not because they can’t afford it. If I pay for it, they will happily do it. For example, paying for their membership to the mikveh. Paying for them to buy woolen Tzitzis. May I use maaser money to pay for these things?

 

Answer:

Masser may be used to assist others in doing their mitzvos.

However, the cases mentioned are somewhat questionable: Mikvah every day before davening isn’t a mitzvah in itself. Halachically, one may wear non-woolen Tzitzis, though a pious individual would be careful to use only woolen Tzitzis.

Although halachically there is still room to allow masser usage in these cases, it’s not necessarily the most educational approach. It’s recommended – if at all necessary to take this approach – to have the student at least fund a significant amount of the costs.

 

Sources:

הנה, לכמה דעות מותר לשלם מכספי מעשר להידור מצוה. וי״א שביותר משליש מותר – ראה צפע״נ המלוקט ב״ק ט, ב. ונתפשט המנהג להקל לשלם גם עבור מכשירי מצוה. וכש״כ בנדו״ד שאינו לעצמו.

וראה שאלה 1590:

Ma’aser for Personal Torah Education

וכאן:

Can Ma’aser money be used for writing a Torah in someone’s memory?

ואף גם בנדו״ד שטבילה בכ״י אינו גם בגדר הידור מצוה, הרי ממילא פועל שיטבלו גם טבילת עזרא. וגם שגורם עי״ז הנהגה כללית ביר״ש וכו׳ כנראה במוחש. וכש״כ בציצית מצמר, שיש בזה קיום מצוה מדאורייתא.

וראה ס׳ מעשר כספים אלברט ע׳ רנז. אוצר הלכות התלויות בממון ע׳ 24.

 

 

#6748