Does a wife say Tehilim chapter 23 before intimacy?
The wife should also say it.
Sources:
מקורו בפע״ח שער קשעהמ״ט יא. משנת חסידים ליל שבת ה, ו. סידור ר׳ שבתי. והובא גם בבאה״ט או״ח רמ, ד, בשם האריז״ל. ועד״ז הוא באור צדיקים כז, כ. וכ״ה גם בשם טוב קטן הנהגת הזיווג יח. והובא בסידור רבי יעקב עמדין הנהגת ליל שבת מיטות כסף פרק ז חוליה ג סעיף כ”ג. ומובא גם בסידור אדה״ז.
ומהטעמים ע”ז:
א. כמו לפני האכילה. ב. לגרש הקליפות. ג. כדי שיפרה וירבה. ד. שימשיך נשמה קדושה. (ובסידור אדה״ז הביא רק טעם הג’).
וכל הני טעמי איכא נמי באיתתא. ופשוט שכ״ה גם לטעם הג׳, לפרות ולרבות, אף שאשה אינה מצווה על פו”ר (קידושין ריש פ”ב). וראה בר״ן (שם). ולהעיר גם מלקו״ש כו ע׳ 268.
ואע”פ שלא מצאתי הדבר מפורש – נראה ששייך להן ג”כ כן ראיתי מובא בשם ארחות חיים שגם האשה תאמר מזמור זה. וכן דייקו ממורה באצבע ב, נג. והנה, בדקתי בסידור אדה״ז דפו״ר. ולהעיר, ששם הלשון טוב לומר ולפנינו יש לומר. וצ״ע השינוי בל׳ ״יש לומר״ משאר כתהאריז״ל. כן להעיר משינוי נוסף, שבפע״ח כדי שיפרה וירבה. ובסידור אדה״ז כדי לפרות ובמ״ח כתב לפרות ולרבות.
וראה מקבציאל כח, א מכתי״ק החיד״א שכשאומרו נמצא הזיווג מצד הקדושה.
כן להעיר שבל׳ אדה״ז יל״פ שמועיל לפו״ר. ולא שרק זהו הטעם. וכל׳ זר זהב בסופו: טוב לומר כו׳ וטוב לפרות.
בספר זכירה ענין זיווג – בדפו״ר הוא ע מג – לאומרו בכל פעם. וכן מצאתי בכ״מ. ולכאורה הכוונה גם כשאינו מביא לידי הריון, וכבימי עבור או הנקה. ובשל״ה שער האותיות עמק ברכה עח, בנוגע לתפלה בכלל, שימשיך להתפלל בימי העיבור שיהא זרע אנשים. וי״ל שה״ה באמירת המזמור.
#6305