האם מותר שגוי יוציא התבשיל בכף מכ”ר שע”ג האש?

 

שאלה: יש לנו סיר גדול שמחובר למתקן מעל גבי צינורות ברזל חשמליות. האם מותר שגוי יוציא התבשיל בכף מכ”ר שע”ג האש?

האם משנה אם אומרים לגוי לפני שבת או בשבת עצמו?

 

מענה: 

כשאינו מבושל כל צרכו – יש מקום להתיר להוציא בכף על ידי גוי לצורך מצוה או אורחים, וכן בתבשיל שצריך לשבת צורך גמור שאי אפשר להיות בלעדיו אלא בדוחק קצת.

וכשמבושל כל צרכו – יש להתיר גם בלא זה.

 

טעם: להוציא בכף במבושל כ״צ הוא חומרא או דרבנן ומותר באופן הנ״ל.

והרי לרוב הראשונים במבושל כ”צ אין איסור הגסה, אלא שחוששין לכלבו.  וכשיש מחלוקת הפוסקים אפשר להקל באמירה לגוי, וכש״כ כשהוא רק דעת יחיד. וא״כ אפשר שמותר גם במצווה לגוי שיגיס ממש. אבל שקו״ט בדעת אדה״ז אם הכריע שבהגסה ממש על האשכם במבושל כ״צ היא מה״ת.

והנה במלכים אומניך ז הערה כב דן משום פס״ר ע״י נכרי. אלא שכ״ז מצד חשש הגסה. אבל אם הוא איסור דרבנן שלא יבוא להגיס, צריך לדון מצד שבדב״ש.

והנה להוציא בכף באינו מבושל כ״צ נחלקו אם הוא מה״ת או דרבנן – ראה פמ״ג רנב במ״ז א. ובמשנ״ב שיח שעה״צ קלז שהוא דרבנן. ובדעת אדה״ז שיח, ל משמע שהוא מה״ת. וכ״מ בל׳ השו״ע שיח, יח. ותלוי אם איסורו מדין פס״ר דהגסה (כבאו״ש שבת ג, יא)  ואפשר להתיר ע״י נכרי.  או מדין מקרב בישולו. ובכל אופן, במקום מחלוקת הפוסקים יש מקום להקל.

 

 

#4890