When a man lights Shabbos candles in the proper time (18 min. before Shekiah), and stipulates he doesn’t wish to accept Shabbos right away so he can perform some Melachos afterwards, is he obligated to accept Shabbos within 10 min. of the lighting?

 

Yes.

 

Sources:

ראה סימן רסג סעיף ד ואדה”ז סעיפים ו-ז. ובפי׳ מיד – קו”א ס”ק ב.

וכנראה הכניסו אדה״ז במוסגר כיון דמספקא לי׳ או שהוא חידוש מד״ע. וראה תהלה לדוד ד.

 

Followup Question:

I recently saw that in Nittei Gavriel (Shabbos 1 88:8 and 72:17), he Paskens Lekula, bringing from many Poskim that the restriction only applies when someone lights the candles a long time before Shabbos, etc.
Also, in Kitzur Hilchos Shabbos Mishulchon Aruch Admur Hazaken (Simon 263 footnote 52) it is noted that it seems that the Alter Rebbe holds that the restriction only applies if lighting the Shabbos candles early.

 

Answer:

Obviously, the fact that other contemporary authors understand differently, isn’t an indication that this is necessarily correct. Also, it should be noted that Rabbi Zinner himself (Nitei Gavriel) brings Rabbi Alashvili Shlita’s Sefer Kitzur Halachos that you quoted.

Now, both have not paid attention to the Tehilla L’Dovid I’ve referenced. He proves convincingly that this is the case.

Second, Rabbi Zinner brings no other sources to support this view.

Thirdly, Rabbi Alashvili himself is in doubt about the matter and remains undecided.

Fourth, as explained earlier, it appears that this was a matter of doubt for the Alter Rebbe or a matter of Chiddush.

Either way, L’Maase he rules so in all cases.

 

Sources:

ראה גם בשו״ע אדה״ז סי״א שהוא בסוגריים. וכנראה מה״ט. ובקצוה״ש עד, ו, הוסיף לכתוב כן גם באיש המדליק. וגם סתם הדברים, דמשמע גם כשאינו בעוד היום גדול.

והנה, בהעו״ב בשלח תשע״ד נדחק לפרש דבכולהו מיירי בעוד היום גדול, ואין לזה שום הוכחה, ונשען על משענת קנה רצוץ. וסתימת דברי אדה״ז משמע דבכל גוונא מיירי. והן אמנם שבדה״ח (דיני הכנסת שבת ס״ב וג) חידש מד״ע לחלק בדבר, וכ״כ במשנ״ב בבה״ל רסג, ד ד״ה בעוד (וכנראה נגרר אחרי דה״ח שהעתיק דבריו בסו״ד). אבל כבר השיגו בתהל״ד שם.

ובגוף הדברים האריך להוכיח בטוטו״ד בקובץ תורת נחלת הר חב״ד קלד, שלדעת אדה״ז קושיא מעיקרא ליתא, שהרי א״צ לקבל שבת בשעת הדלקה מיד כ״א שתהא הדלקה סמוך לקבלת שבת. וא״כ כשמדליק רביע שעה ה״ז גופא בגדר בעוד היום גדול ועליו לקבל שבת תוך זמן קצר. ולאידך, אם מדליק פחות מעשר דקות לפני שבת, הרי בלא״ה מקבל שבת אח״כ.

 

 

#4233