Can one cut their nails the day before Erev Yom Tov?

 

Question:

Regarding cutting nails the day before Erev Yom Tov, is there the same concern that we have for Shabbos, not to cut on Thursday because it’ll “grow” on Shabbos? Or is there no such issue by YT?

What about toenails?

 

Answer:

Same concern applies; the day before Erev Yom Tov is like Thursday regarding Shabbos. One should cut on Erev Yom Tov.

Toenails:

Same concern applies. Should also not be cut on Thursdays, or on the day before Erev Yom Tov.

But where no other choice exists, since hands are being cut on Friday (or Erev YT in this case), should rather be cut the day before, even if it’s on Thursday (or in this case, two days before YT). See here:

Am I allowed to have a manicure on Thursday for an evening event?

 

Sources:

בפשטות הקפידא ליטול דוקא בע״ש לכבוד שבת ל״ש כ״כ בצפרני רגליו שאינם נראים בימינו שאין הולכים יחפים. וכ״כ בקצוה״ש עג בבדה״ש ד. וכ״מ במחה״ש רסי׳ רס. וראה עמק יהושע אחרון, עלים לתרופה אות לט – קסה, ב – שיקוץ פ״א בחודש. וממה שהובא בפוסקים בסי׳ רס דיני נטילת צפרני רגליו – אין ראי׳, דאפשר דמיירי ברוצה ליטלן כעת. אבל ראה תורת חיים סופר רס, ד.  וכ״מ קצת מהנהגת האריז״ל ליטול צפרני ידיו ורגליו בכל ע״ש. ויל״ד.

והה״נ החשש ליטול בחמישי מחמת שגדלים בשבת ל״ש בצפרני רגליו. שאינם נראים וליכא זלזול לשבת. (וכבר שללו הסברא שהוא משום איסור – ראה אצלנו שם ב׳רכח). וכ״ה במחה״ש שם. וי״ל עוד שהקפידא לא מצאה מקום לחול רק בחותך שניהם של ידיו ורגליו באותו יום דלא מינכרא שהוא לכבוד שבת. אבל בחותך של ידיו ביום ו׳ מינכרא שעודה לכבוד שבת, אף כשחותך של רגליו ביום חמישי. גם אפשר, שמש״כ שיטול של רגליו ביום ה׳ – הוא רק משום שאין ברירה, והרי יום ה׳ עדיף מיום ד׳ (לסברא זו). וכ״מ בשושנים לדוד תענית ב, ז בסופו. וראה חוט שני שבת א ע׳ סא. אבל להעיר משלחן שלמה תקנא, ה. (וצל״ע מה שנדחק באוקימתא בהליכות חיים ב, קמט בשם הגרח״ק לומר דהיינו בליל ששי. וכ״כ משמו בלבנימין אמר ע׳ לד. ואדרבה, ליל ששי כיום ששי. וראה אצלנו יד’תשנח).

Can I cut my hand nails at night and my feet nails the next day?

אבל ראה שולחן הטהור רס, ה דמשמע קצת שהחשש הוא גם ברגליו, אלא שלא חש לה. וראה אצלנו שם ב׳רכח.

איברא, שתלוי בהבנת דברי המג״א רס, אם דעת מט״מ בשם ס׳ הגן שהביא שלא ליטלן בחמישי בא לשלול מש״כ לפנ״ז ליטול רגליו בחמישי. ובפרט שבא באחרונה. ומשמע דהכי נקט. אמנם במשנ״ב רס, ו, הפך הסדר, שתחילה הביא דברי מט״מ, ועלה כתב שיש ליטול של רגליו ביום ה׳.  ובשו״ע אדה״ז רס, ב משמע יותר כנ״ל, שאלו המקפידין ביום ה׳ קאי אמש״כ לפנ״ז ליטול של רגליו ביום חמישי.

ולמעשה, אין נפקותא שבמקום צורך מותר ליטול בחמישי.

ובנוגע ליו״ט – פשוט שצריך ליטול בעיו״ט, גם אם יום ג׳ לנטילתן יוצא בשבת. וכן עולה ממח״ב רס, ו, ונעתק בשינוי קצת בשע״ת רנא, ד. וכ״כ בקובץ אור תורה מחברת א קונטרס ח, צו – ל, א. תורת חיים סופר שם. שש״כ מב הע׳ קס. שבט הקהתי א, קה. ודלא כתשובות הגר״ח תתתתצ ואילך. וראה משמו אשיחה ע׳ שיא. ולהעיר שבשו״ת בית יעקב מח העתיק ממט״מ בנוגע ליו״ט אחר שבת. וליתא לפנינו. וראה זה חדש בשו״ת שיח יצחק א סוסי׳ רכט שא״צ ליזהר.

 

 

#13047
#17057
#38419


Add Comment

Your Email address will not be published