« go back

The custom of the Rebbe Rashab N”E was to say Teffilas Haderech every day he was away from home without Shem U’malchus…

 

1. Where in this Teffilah is there Malchus? Or is it just Shigra DeLishna?

2. Do we omit ה’ אלוקינו ואלקי אבותינו, and say יהי רצון שתוליכנו or only omit Hashem’s name at the end? If yes can one not omit it and say אלוקינו with a ק? Same regarding can one say ברוך אתה השם or you need to say ברוך אתה שומע תפילה?

3. Is there a specific time to say it? After Davening?

4. Does one say it on Shabbos?

 

א) עיין בטעמים ומקורות.

ב) לברך כרגיל ולחתום “ברוך אתה שומע תפילה”.

ג) מיד אחרי התפלה.

ד) אין לברך בשבת.

 

טעמים ומקורות: 

עיין בסידור רבינו הזקן עם הערות וביאורים (ראסקין) דף ר”א בהערות ובשולי הגליון שם מה שציין, וכן במילואים ס’ ט”ו וט”ז, שהאריך בכל ספיקות הנ”ל, ובהנהגות רבותינו נשיאינו .

עכ”פ למעשה יש לברך כרגיל היהי רצון עם שם ורק לא לחתום בשם דהיינו לומר “ברוך אתה שומע תפילה״. (ולהעיר שבתשובת הריב”ש סי’ ת”ח מפורש לומר ברוך אתה השם), וכדיוק לשון אדה״ז “ויחתום ברוך אתה שומע תפילה בלי וכו׳״, ועיין בסידור הנ”ל  בהערה 7 שהעיר מהנוסח כאן עם המילה אתה, מה שלא נמצא בשאר ברכות בלי שם ומלכות. ועיין אדה”ז סימן מ”ו ס”י בנוגע לברכת אתה הוא עד שלא נברא… לחתום בלא שם ומלכות, ובסידור החתימה היא “ברוך המקדש עמו…” וכן בסימן קכ”ז ס”א.

יש לברך אותה אחרי תפילה – ספר המנהגים ע’ 23, לוח היום יום י”ט תמוז – ועיין בסידור הנ”ל בשולי הגליון ** ו *** טעמים על זה.

בשבת אין לברך תפילת הדרך מצד בקשיו צרכיו – עיין בסידור הנ”ל שם בשולי הגליון*, ועיין קצוה”ש סימן ס”ז הערה ו. וראה גם מה שכתבנו במדריך לימי הקיץ. ואכ״מ.

#3804


Add Comment

Your Email address will not be published