האם חתן מברך שהחיינו על הטלית גדול?

 

שאלה:

האם חתן מברך שהחיינו על הטלית גדול?

גם למנהג שלא לברך על בגדים חדשים, כאן הוא גם מצוה. שמעתי שהרבי אמר אמר לברך על הטלית.

 

מענה:

למעשה, אין לברך שהחיינו מחמת המצוה (כפסק המג״א ואדה״ז או״ח כב). והרי המצוה מקיים בכל יום בטלית קטן. ומחמת לבישת בגדים חדשים – אין מנהגנו בד״כ לברך.

והרוצה לברך, מברך בשעת הקני׳. ואם אינה ראוי׳ ללבישה, בשעת הטלת ציצית. ואם לא בירך – מברך בשעת הלבישה קודם ברכת להתעטף.

 

מקורות:

הנה, יש שר״ל שלמסקנת אדה״ז בסדר ברה״נ (דלא בכלוח יא, כא) שאין לברך על ספרים חדשים, אף שהם כלים חדשים, הה״נ בטלית חדשה שאין לברך דמצוות לאו ליהנות. אבל בפשטות, ה״ט לפי שבסדר ברה״נ נקט שאין לברך על כלי תשמישו כלל. (ולגבי מצוות לאו ליהנות – נשאר בסדר ברה״נ כבלוח שם שאינו שייך בספרים. ויתר על כן, בקיצור שו״ע נט, ח לברך על טלית, אף שבספרים כתב שם יא שלא לברך משום מללה״נ. ועכצ״ל, שבטלית עיקרו בגד גם לפני גדר המצוה).

להשמועה מרבינו – ראה בכפ״ח גל׳ 500, ובכ״מ, מהריל״ג בשם אדמו״ר מוהריי״צ (שענה לרבינו על שאלתו לפני חתונתו, ורבינו סיפר מזה בשש״פ תש״ט) שאין מברכים.

ובליקוט מענות מרבינו שרשם הרחמ״א ע״ה חדקוב – בתשורה עטרת זקנים תשס״א ע׳ 54 (והוא להריל״ג ביום חתונתו י״ד אלול תשי״ד. ונדפס גם בליקוט מענות קודש תשי״ד): לא ראיתי נוהגין כן. ולכל היותר יכול לצרף לאכילת פרי חדש, אבל לא בלא זה.

ובכפ״ח שם, מפי השמועה מהריל״ג, שלמי ששאל – (ר׳ גרשון חאנאוויטש) ענה רבינו – ״כיון שכבר שאלת תברך און האב מיר אויך אין זינען״. ובנוסח אחר בתשורה טורין שיינער כ״ג אד״ר תשע״ו: מכיון שאתה ששואל סימן שאצלך הוא דבר חביב ועל דבר חביב אתה יכול לברך שהחיינו. אצל חתונתי לא עשיתי כי הרבי לא הורה לי. תעשה שהחיינו ותוציא גם אותי. והרי ידוע הכלל שעונים כפי מה ששואלים. ואכ״מ.

ורשום אצלי שביומן הריל״ג שבכפ״ח 1122 ע׳ 34 יש גם מזה. ואינו תח״י.

 

 

#37747


Add Comment

Your Email address will not be published