האם מותר להפסיק באמצע שמו”ע לשמוע קול שופר של אלול?

 

האם דומה לתקיעת שופר של ר”ה שמפסיקים באמצע מוסף לשמעו או שונה משום היותו מנהג בעלמא?

 

מענה: אסור.

 

מקורות:

גם בתקיעות דמעומד ההיתר רק מחמת צורך התפלה. ובדשבדב״ק הוא רק מחמת שבחו ש״מ. אבל אין להתיר להפסיק לצורך מנהג לחוד. והרי אפילו בקדושה י״א לאסור להפסיק בשתיקה, ולא פלטינן מפלוגתא, אלא שהמנהג להכריע כמ״ד להפסיק. ואין לנו להוסיף על המפורש, ואנן לא ניקום ונוסיף בדבר שהוא מנהג. ועוד שי״א שהיא חובת הציבור, ולא חובה דידי׳, ושאני מתק״ש דר״ה.

ולהעיר שבשו״ת מהר״ם בריסק ג, כו התיר להפסיק לתקוע בברכות ק״ש בין הפרקים. ומ״מ, נדו״ד, אף שהוא בשתיקה, חמור טפי, ולא דמי. ומוכח שם גופא שבזה לא התיר. וכ״ה כבר בא״א מבוטאטש נא, ד. וגם בזה בברכות ק״ש לא ברירא לי׳.

וראה בארוכה אצלנו:

If someone is in middle of Shmoneh Esrei and the Minyan is up to Krias Hatorah, does he have to stop to hear Kriah?

ועיין שם ד״ה ואף. ודון מינה.

וכ״כ כמה אחרוני הזמן – ראה שו״ת ים שמחה לא בארוכה. ובשם כו״כ – נתיבות ההלכה כד ע׳ 38. קובץ מה טובו ג ע׳ קנד. שם ד ע׳ קטז. וראה גם שו״ת רבבות אפרים ב, קנט.

אבל ראה שו״ת שבט הקהתי ג, קפג. משנת יוסף יוסף ט, סז. קונטרס שערי שיח רפ בשם הגרח״ק. וכן נתיבות ההלכה גל׳ לא ע׳ 168 בשמו. ועכ״ז, אינו ראוי, ראה בשמו גופא – האלולים קודש לה׳ ה, ט הע׳ 256. במחיצת חכמי ישראל ר״ה כו בסופו – ע׳ קט. וגם בזה לא התירו רק כשאא״פ לשמוע אח״כ.

 

 

#37675