Allah akbar or YeHareg veAl Yaavor?

 

Question:

Shalom,
In one of the October 7th videos a Chamas terrorist is pushing a gun in an Israeli captive’s face and shouting “Say ‘allah akbar!’ “.

  1. What should the captive have done?
  2. Is it permitted in general to say “allah akbar”?

(Basically, the question is: is allah a reference to Hashem, or a foreign god?)

After the recent horrific events we all witnessed and experienced, it is very relevant to all of us to know if we are required to be moser nefesh in such a situation, when a Muslim terrorist chas veshalom is threatening our lives to proclaim ‘allah akbar‘ – is it simply the same as saying ‘Hashem HaGadol veHaGibor‘, or since the muslim’s intention is for us to denounce our faith we are required to refuse at the cost of our lives?

 

Answer:

There is no problem saying in such a case. One should have in mind the greatness of Hashem.

 

Sources:

ועד שי״א שאמירה כזו אינה הפסק בין ברכה לשחיטה – שהוא מענין השחיטה, ראה פר״ח יט, ו. ובפרי תואר שם י חולק עליו. אבל רוה״פ לא ס״ל כפר״ת. וראה תבו״ש שם טו. פמ״ג במ״ז שם ד.  ברית כהונה יו״ד מערכת ש, ה. גנוזות ותשובות מחכמי תימן ע׳ נד. בגדי אהרן בוכריס יו״ד ב. וגם לפר״ת א״צ למסור נפשו. וחשש לזה רק לפני שחיטה מחמת בחוקותיהם. ובכלל שהיא שחיטה לע״ז. ולא שיש חשש בעצם תיבות הנ״ל מצ״ע. וג״ז ל״ש לסברת מהרי״ק שרש פח שאינו ללא טעם ולא דרך פריצות. וראה תבו״ש שם מזה. וגם חשש שהכוונה לנביאם. ובימינו נתברר שלא זו הכוונה (אף שבפר״ת כתב איפכא בענין זה, שהפר״ח אינו בקי בלשון ישמעאל. ועוד שגם לדבריו הרי הישראל מכוון באו״א ומה לנו ולכוונתם. ואפשר שחילוק בדבר, שבפר״ת כתב בו׳׳ החיבור אללה וואכבר). והרי י״א שאפי׳ באנסוהו להדיא להודות בנביאות מוחמד יודה ואל יהרג – אגרת השמד ד״ה והמין הרביעי.

 

 

#33015