Shirtless Mivtza Tefillin

 

Question:

What’s the din with putting tefillin on someone not wearing a shirt?

I was once told that you shouldn’t put tefillin on someone not wearing shoes or socks, but I recently saw a photo of a bochur putting tefillin on someone shirtless and he said his rabbi said it’s fine.

 

Answer:

The Magen Avraham (Siman 38) states that if someone is not wearing a shirt and his heart is exposed, it is prohibited for him to put on Tefilin. The Levushei Serad explains that Tefilin is similar to prayer, and since it resembles prayer, one must be properly attired.

While reading Shema is permissible without proper attire, Tefilah is restricted because it involves speaking directly before the King. Tefilin, akin to a royal seal, also demands reverence and a semblance of formality, just like in Tefilah.

It is crucial to note that even though the Levushei Serad emphasizes dressing appropriately while wearing Tefillin due to Hashem’s name inscribed on them, it is not an absolute requirement. If circumstances permit only putting on Tefillin without a shirt, it is still acceptable, as the respect is an ideal rather than an indispensable condition.

Nonetheless, wherever possible one should attempt to convince the individual to put on a shirt. If this is not possible, one should only put on tefillin for a moment and remove it immediately.

 

Sources:

פשוט שאין דינו כתפלה ממש, דהא בתפלה צ״ל גם כיסוי שאר האברים משא״כ בתפלין בבית הצואר פתוח מהני. והוא רק משום גנאי ופריצות יתירה.

ול׳ הפמ״ג לח בא״א א, שהוא רק בגדר נכון. וכ״ה במשנ״ב שם ו. וכרוב הדברים בס״ח שאינם לעיכובא, וכשמו כן הוא שהיא משנת חסידים. ומוכח גם מרמב״ם תפלין ד, כג שבכיסוי ערוה לחוד סגי. (ולהעיר משלחן גבוה מה, ה. אבל שם מיירי בנמצא במקום שאחרים לבם מגולה. וממילא צ״ב במה שהשיג ביפ״ל שם ב). ולהעיר שהושמט בשו״ע אדה״ז. וצ״ע בס״ח תשעד שכתב לא לברך. וי״ל שהחמיר גם לענין הברכה. ור״ל שגם לולא הברכה אינו נכון מצד התפלין עצמם. ועוי״ל שאין הכוונה שהחמיר לענין ברכה, אלא שר״ל שגם אם יאמר שמניח ללא ברכה, לא משום ברכה קאתינן עלה אלא משום תפלין. וראה בא״ר שם א. וכך נקטו הפוסקים שרשאי לברך אבל לא להניח תפלין.

ופשוט דלא מיירי במקום ביטול מצות תפילין, שהיאך ידחה דין כבוד המצוה מצוה וחיוב דאורייתא. וראה בארוכה מאיר עוז לח, א, ב. מעט דבש בן יצחק ג או״ח יא.

 

 

#32201