איזו עליה יותר חשובה בר”ח טבת?

 

שאלה: איזה עלי׳ חשובה יותר בר״ח טבת לכבד את הרב או איש חשוב, עליית שלישי שהיא של ר”ח (שקדושתו דאורייתא) או רביעי של חנוכה (שיש בו פרסומי ניסא?)

מענה: המנהג להעלות הרב לרביעי של חנוכה.

 

מקורות:

מחד גיסא, מקדימין קריאת ר”ח לחנוכה דתדיר קודם, וא”כ העלי׳ נמי חשובה יותר מה״ט. ועוד, דקריאת ר”ח היא קריאת היום, בקרבנות היום, ואילו בחנוכה קוראים קרבנות הנשיאים לזכר חנוכת המזבח, אבל אינו חובת היום. ועד שאמרו שאין משגיחין בחנוכה. וראה בשו״ת חזון נחום א, או״ח טז, עפ״ז בפי׳ ד׳ אבודרהם, בנוגע דין הטועה, שאין הברכה על של חנוכה פוטרת של ר״ח, כדין אינו חשוב שאינו פוטר החשוב בדרך גררא.

אמנם, מצינו שקו״ט בחוה״מ פסח איזה חשובה יותר, שבמנהגים שבבית יהודה עייאש מנהגי ארגיל כתב שהעולה רביעי חשוב יותר לפי שהוא חובת היום, והשומר אמת אראדי כח, ד, כתב לפקפק בדבריו, שספר ראשון הוא מדינא דגמרא, ואילו ספר שני ברגלים הוא רק מתקנת הגאונים.

וראה שו״ת נשאל דוד א או״ח יד (בהוצאת חמדה גנוזה או״ח יא), שהביא חילוקי מנהגים אם קוראים להרב בר״ח בשלישי או ברביעי. ולהמנהג לקרות לרביעי, מפורש שם שכ״ה גם בחוה״מ פסח, עיי״ש. (אלא שדעתו נוטה יותר להעלות הרב לשלישי).

וכמדומה שהמנהג שנתפשט להעלות המכובדים לרביעי בר״ח. ונראה שהמנהג כן בכל גווני, גם בחוה״מ פסח, וגם בחנוכה בר״ח טבת. והוא ע״פ הסברא שמסיים עדיף, יעו״ש בנשאל דוד.

ועוד שמעתי אומרים, שעליית רביעי חשובה יותר, לא בגלל שהיא של חנוכה או ר”ח, רק כיון שהיא העלי׳ הנוספת מעבר למה שרגילים לקרוא ג’ עליות, ולכן יש לה חשיבות. וכן נהגו בקהילות חסידים לקרוא לרב או לאדמו”ר לעליית רביעי ולא לשלישי. וראה גם קובץ יתר המאיר תמוז תשע״ב, תצח – ע׳ 7 – בשם ר״י כסא רחמים שליט״א, שעליית אחרון חשובה גם בכה״ג. ולא נחית לכל הנ״ל.

 

 

#32176