ליל טבילה במוצאי עשירי בטבת שחל בשבת

 

שאלה:

השנה חל עשרה בטבת בערב שבת. אם ליל טבילה חל בליל שבת – האם מותר לצחצח שיניים בצום? בשבת? לפני קידוש?

האם מותר לאכול או לשתות אחרי הצום בין חפיפה לטבילה?

 

מענה:

א. מותר לצחצח שיניים בצום לצורך טבילה. אבל עדיף לצחצח בליל ששי. ואחר כך בליל שבת לפני הטבילה להדיח הפה היטב.

ב. בכלל, מותר לשתות לפני טבילה. אחרי צום מותר גם לאכול קצת בכדי שיוכלו לטבול עם דעה מיושבת. ובליל שבת שצריך לשמוע קידוש לפני שאוכלים, הרי צריך גם לאכול מזונות או המוציא, או רביעית יין (או מיץ ענבים), בכדי שיהא קידוש במקום סעודה. ועדיף לא לאכול סעודה שלימה אם אפשרי. ובכל אופן, לא לאכול בשר עד שיחזרו מבית הטבילה. ובמקום הצורך כגון שמתביישים מחמת האורחים, אפשר לאכול גם סעודה עם בשר. ואיך שיהי׳, מההכרח לנקות היטב אחר כך שלא יהא שום חשש חציצה.

 

מקורות:

צחצוח שיניים – חדא שמותר אפילו לטעום ולפלוט לצורך מצוה, ראה משנ״ב תקסז, ו. אלא שבזה הותר רק עד רביעית. והעיקר, שמותר לשטוף הפה אם נזהר שלא לבלוע עכ״פ במקום צער – ראה שם יא. וכמו שמותר בחומץ – ראה שם יב, הה״נ במשחת שיניים.

ומותר לרחוץ הפה קודם קידוש – מג״א רעא, ה. ובמחה״ש שם משמע שמותר גם לטעום ולפלוט. אלא שלטעום ולפלוט הוא רק עד רביעית. אבל ראה פמ״ג בא״א שם.

לאכול – ברמ״א קצח, כד שאין לאכול בין הרחיצה לטבילה. ורוה״פ כתבו להקל בשתי׳. (אבל ראה מקו״ח שם פה שהחמיר. ולמעשה יש להחמיר במשקים שיש בהם שמנונית או פירורים – ראה יד הלוי ב, מג. דברי משה סד, יט. אשרי האיש יו״ד לד, ט).

והנה, בסד״ט שם מט החמיר גם בחל טבילתה בליל שבת בימות הקיץ, שאוכלים קודם הלילה – ראה גם פת״ז שם מב. ועכ״ז מקום להקל לפעמים גם בזה – ראה בדה״ש קצט, ו בביאורים ד״ה תחוף. חשב האפוד ב, קלח. דברי משה סא. שו״ת שבה״ל י, קמח. ונכון שלא לאכול בשר – ראה חשב האפוד שם. אשרי האיש שם ג. ועוד.  ובשמלה קצט, י, בין הדברים שצריכה לסעודה קודם אחרי התענית. וראה חזו״ע ד׳ תעניות ע׳ רמו. שיעורי טהרה ע׳ שמג.

 

 

#32267