?האם צריך לעמוד בשעת הדלקת נרות חנוכה

 

שאלה:

צריך להניח את החנוכיה בגובה פחות מעשרה טפחים, דהיינו פחות מגובה מטר. האם צריך לעמוד בשעה שמברך ברכת המצות? ואם כן, האם אפשר לשבת לפחות בשעת ההדלקה, ומספיק שיעמוד רק בשעת אמירת הברכה? רציתי לדעת מה הלכה למעשה.

 

מענה:

הברכה צריכה להיות בעמידה. ההדלקה אפשר בישיבה, אבל עדיף לעמוד.

 

מקורות:

בברכת המצוות – הכרעת רוה״פ שצריכים עמידה גם אם המצוה א״צ עמידה, וכדעת המג״א ח, ב. אדה״ז שם ג. ודלא כפנ״י מגילה כא, א ודעמי׳. (ובשיטת הפמ״ג מצינו סתירות בדבר – ראה שם ח בא״א ב. תלב במ״ז ג. תרצ בא״א א. ועוד. וכן בנוגע לגוף המצוה – ראה פמ״ג ח במ״ז א. תקפה בא״א כ). ואולי בנר שבת כיון שהמצוה להנאתו שלא יכשל, אפשר בישיבה.

ובנוגע להדלקה (ולרוה״פ שהמצוות עצמן אצ״ל בכולם בעמידה) – הנה, באמת צ״ע גם במנורת ביהמ״ק אם צ״ל בעמידה, דהדלקה כשירה בזר ולאו עבודה היא. והעירו מל׳ המשנה תמיד ג, ט ״שעלי׳ כהן עומד״. ואף דהתם קאי בהטבה – יש שפירשו דקאי בהדלקה – באר שבע תמיד ל, ב ד״ה מדשן. אלא שאם ההדלקה היא בזר בלא״ה אסורה ישיבה בעזרה. וגם בכהן הדיוט אסורה ישיבה. וי״א שגם כה״ג אסור לישב בעזרה. וראה שקו״ט בנוגע למנורת המקדש בשו״ת חקל יצחק או״ח ג.

ובנוגע לנ״ח, צ״ע אם תיקנו בזה דומיא דמקדש. ולא מצינו שיעשו הטבת הנרות בעמידה כבמקדש (אלא שהטבת נ״ח ודאי לאו מצוה היא).

והנה, להדעות שכל מצוה צ״ל בעמידה – הה״נ בנ״ח. וכ״כ בשו״ת חקל יצחק שם אות ד. (וראה שם ט ע״ד הסוד. ובכ״מ הובאו ע״ד הסוד הכוונות כשמוריד ידו להדליק – ראה פע״ח שער חנוכה, ושלכן מצותה תוך עשרה כדי לכרוע, ושרזא דחנוכה רזא דהשתחוי׳ – ראה בת עין לחנוכה ד״ה הנה).

אבל כמה חולקים בנוגע לכל מצוה דלא כתיב בה לכם (ובחלק יצחק אזיל לעשטצי׳ לעמוד בעל מצוה). וכן עיקר לדינא. וראה נחל איתן ה, ה, ד להוכיח משבת כב, ב ״הי׳ תפוש ועומד״ וברש״י שם, שא״צ עמידה.

וראה ויחי יעקב או״ח א. ברית אבות ה, יח בהגה. רבבות אפרים ב, קפ, טז. שם ד, קסג, לא. ה, תכו. ענפי משה חליוה חנוכה כד,ב.

אמנם, אם אין זכרוני בכזיב, כמדומה שהרבה אדמורי״ם נהגו לישב בהדלקת נ״ח בציבור, הן בברכה והן במצוה. וראה אהל נפתלי שעט. ומשם נראה שנהגו כולם בעמידה.

 

 

#32237