Should we say למנצח if the Chossen already left Shul?

 

Question:

If there’s a chosson in the shul during davening and the minyan (or individual) skipped Tachanun, and by the time they reach the end of ashrei, the chosson has already left, should they skip lamnatzeiach/tefila ledovid, or say it?

 

Answer:

The custom is not to say lamnatziach and tehila ledovid.

 

Sources:

מחד גיסא, רק והוא רחום שייך לתחנון מפני שאין מפסיקין בינו לתחנון והוא המשך תחינה. וראה ט״ז קלא, ט. שם י. (וחזר בו ממש״כ לעיל ט – ראה הגהות לבו״ש, באה״ט, פמ״ג). שו״ע אדה״ז שם, ה.

[וכן המנהג אצלנו, אף למנהגנו שוהוא רחום הוא אחרי נפ״א ולא אחרי תפלת י״ח (ראה תהל״ד שם א שנסתפק. וגם משמעות אדה״ז בפשטות שהוא רק למנהג אשכנז. וראה שו״ת משנת יוסף ד, ח), כנ״ל הואיל ואין מפסיקין בינו לנפ״א.

ובחתן עדיף טפי שכבר חלה עליו השמחה – ראה מה שחילק בט״ז שם י ומשנ״ב שם כא. ואף שבשו״ע אדה״ז בנדו״ד כשיצאו כיילינה ולאבל ולחתן כחדא – י״ל דעדיפא מינה קאמר, שגם בלאו ה״ט שחלה השמחה מיפטר מטעם אחר].

אבל למנצח אינו שייך לתחנון ואין אומרים אותו רק מפני שאינו יום צרה. ולהעיר מכעי״ז לענין סלח לנו שהכל תלוי בזמן אמירתו – ראה אג״ק כ ע׳ קנז.

אבל לאידך, ראה אג״ק טו ע׳ נח באופן שבאמת אומרים תחנון ורק שאינו אומרו מחמת מנהג הקהל, ושלא לפרוש מהציבור, שמ״מ אין לומר למנצח, אע״פ שאפשר לאומרו בצינעא וללא בליטות. ונראה מחמת שנדחה ממקומו ע״פ דין בכדי שלא לפרוש מהציבור. (ראה קובץ שערי ישיבה ו ע׳ 250 ואילך). והאריך בזה בקובץ שערי ישיבה חו׳ י ע׳ 302 ואילך.

 

 

#31349