Can I pay a non-Jew on Shabbos if I prepare the money before Shabbos?
Question:
I have a non-Jewish cleaning lady who worked this week and isn’t available erev Shabbos to pick up her payment. Our agreement is that she gets paid every Friday. She asked me to leave an envelope of cash for her which she will pick up on Shabbos. Is this mutar? If yes, is it mutar to leave her money only if she worked during the week? Or can I lechatchila prepare cash erev Shabbos for work she will do on Shabbos and then have her take her prepared envelope once she completes the work?
Answer:
Both are permissible, as long as you don’t show her the money on Shabbos.
Note however that she may only work on Shabbos with restrictions, generally only things that you may do.
Sources:
לכאורה אסור להראות המעות בשבת – ראה רי״ו יב, ח הובא בב״י שכה. מג״א שם כה אדה״ז שם טז. מג״א תקיז, ד. אדה״ז שם ו. ובכ״מ – ראה מחה״ש שכה שם, משנ״ב תקיז, ה. ועוד – שהוא משום עובדין דחול. ואדה״ז כתב שהוא כמו״מ.
אמנם, התם מיירי בלקיחת חפצים שהיא כמו״מ משא״כ בשכירות פועל. וראה חילוק אחר עד״ז בברכת חיים ו, ו – טז, ב לבעל מסגה״ש, הובא במנחת שבת פ, רז. וראה שש״כ מ הע׳ מד במהדו״ח, ובשבו״י יג, אמירה לנכרי יד הע׳ כו שנסתפקו בדבר. וכן אף גם להסברא משום עובדין דחול, דעיקר עובדין דחול כאן הייינו מה״ט גופא מחמת שנראה כמו״מ. ועוד, שאדה״ז לא הזכיר כלל הטעם משום עובדין דחול, ומשמע דלא ס״ל, אף שי״ל שנקט טעם חמור יותר, מו״מ שהוא מדברי קבלה. (ויש שהביאו מזכרונות אליהו מני הל׳ שבת ג, ב לאיסור ושכ״כ הזכל״א קנט, ב וכה״ח פלאגי לא, עח. וענין אחר הוא, דהתם קאי בפוליס״ה, והוא מדין פריעת חוב, כדלקמן). ועוד, דהתם מראה המעות בשבת, וכאן כבר הותנה מראש לפני שבת שהמעות נמצאות שם. ועוד, שבאינו מאמינו מותר – ראה מור וקציעה שכה, הב״ד במח״ב שם ח, גדולות אלישע יח, ובכה״ח שם קיז. וראה שו״ת ויען דוד ג, יז. ולא נחית לכל הנ״ל. ובנוגע שאין לשכור פועל – הרי השכירות לפני שבת. וגם בשכירות בשבת – אינו מוכרח שאסור בדבר המותר, ראה מגילת ספר עח, ט. וראה מכון לשבתך שז הלכתא גבירתא א שכתב לחלוק עליו. (ובהנהוג להשכיר מונית לצורך יולדת, הרי בודאי הותר משום פקו״נ, ולא גרע מאינו מאמינו). ומה שאין פורעים בשבת כברמ״א שז, יא – היינו כשכבר זקף עליו במלוה. וכש״כ מזה שמותר לפרוע שלא בלשון פרעון, אמנם התם מיירי במאכלים לצורך שבת. ועוד, דהתם מיירי החשש שהמלוה ימחוק, ראה שפ״א שבת קמח, א משא״כ בגוי. ועוד, דהתם מיירי מחוב ישן דחיישינן שימחוק משא״כ לזמן מועט דלא חיישינן, ראה אדה״ז שו, י.
עוד יש להסתפק שהרי אסור להניח לגוי שיוציא חפץ מביתו. ונראה, דבמעות לא חיישינן שהרי מניח המעות בכיסו או בתיקו. ודמי למלבוש שמוציא דרך מלבוש, ראה שו״ע שכה, ג.
#26322