The Rebbe’s Approach to Ayin Hara
Question:
A mekurav of mine has had a lot of unfortunate occurrences happen to him in health and business recently. He heard about a Rebbetzin in Eretz Yisrael who apparently gets rid of Ayin Horas. What should I advise him?
Answer:
The Rebbe advised about ayin hara, not to pay attention to it, which negates the problem.
There are various approaches, more about this, please see here:
Is there an Inyan in lead pouring, and can it work remotely?
Sources:
ראה אג״ק יג ע׳ צד. מכתב ג׳ ניסן תשי״ז – תשורה מאן ווייס ז״ך אדר תשפ״ג ע׳ 60. ח׳ חשון תשי״ג בסופו – תשורה מילר צירקינד י״ב כסלו תשע״ט. וראה כפ״ח גליון 203 ע׳ 28.
והנה, בפחד יצחק ערך צידה, וכן גם בשו״ת אג״מ אה״ע ג, קכו נקטו יתירה מזו דהא דמאן דלא קפיד לא קפדינן בהדי׳ הוא גם בעין הרע. וראה גם שו״ת יבי״א ד אה״ע י, שאין לחוש כ״כ בזמן הזה, ודלא קפיד לא קפדי בהדי׳. וכ״כ בספרו ענף עץ אבות ב, טז – ע׳ קלח.
אבל בכ״מ מוכח דליתא, שגם כשאין מקפידים אסור להעלות ב׳ אחים משום עין הרע. (אבל ראה נוהג כצאן יוסף ע׳ קלז. וכן בארחות חיים ספינקא קמו, שהביא למאן דס״ל גם בזה דמאן דלא קפיד לא קפדינן. וראה בשו״ת אפרקסתא דעניא ב, קמו). ובכ״מ הזהירו למנוע מחשש עיה״ר, ול״כ שלא להקפיד. אלא שאינה ראי׳ גמורה דלמיחש מיבעי, וכדלקמן.
ובאמת, גם באג״מ שם כתב ש״ודאי יש לחוש אבל אין להקפיד הרבה״. ואולי סברתו שגם בהא דמאן דלא קפיד כתב רשב״ם פסחים קי, ב דלמיחש מיבעי. וכלשונו שם, דאי תימא דלא קפדי בהדי׳ כלל, א”כ זוגות למה נזכרו בגמרא כך היה להם לחכמים לומר לא יזהר אדם בזוגות דלא ליקפדו בהדי׳. וראה גם חזו״א ליקוטים לב״ב כא.
אלא שבכלל עצה טובה שלא לפחד ולא להפחיד, שחרדת אדם יתן מוקש ובוטח בה׳ ישגב.
וראה אג״ק בהיכל מנחם ב ע׳ צא שאם המזוזות כשרות והנהגה יומית [ע״פ שו״ע] אי אפשר כלל שתשלוט בה עין הרע.
ובכ״מ שתורה מגינא ומצלא – ראה כלי יקר בלק כד, ה. וכן תפלה – ראה פלא יועץ ערך עין הרע.
ובנוגע לדורנו בכלל – לקו״ש כה ע׳ 12. ושם ע׳ 13 שכשעומד בתנועה של ביטול אין לחוש מעינא בישא. וראה גם סה״ש תשמ״ז ע׳ 247. תשנ״ב ע׳ 277. שיחת ר״ח סיון תש״י. יט״כ תשל״ז (בנוגע להמשך תער״ב). כ׳ חשון תשד״מ. ויקרא תשמ״ה.
ובפלא יועץ שם, שלא ימנע מעשות מצוה מחמת עין הרע ששומר מצוה לא ידע דבר רע, ומצוה אגוני. ובלקו״ש כו ע׳ 326 שכשהמדובר לפגוע בענין בתורה והפצת התורה ל״ש עינא בישא. והנה בכ״מ שגם בעשיית המצות ובדבר קדושה שולט עין הרע, כבלוחות הראשונות (תנחומא נשא לא), וכן במשכן (במדב״ר נשא יב, ד). וראה שו״ת לב חיים ג, צט. ובספרו נפש חיים מערכת הע׳ ערך עין הרע כח. ולהעיר מאג״ק ח ע׳ קפה. ויש לחלק.
#25980