Parshiyos of Tefillin that are glued together

 

Question:

I recently was writing a pair of tefillin shel yad rabbeinu tam, and parshas vehaya im shamoya became possul.

After looking into it, I learned that I could write a new vehaya on a separate klaf and glue them together.

From my understanding, this is completely kosher. My question is, is it less mehudar and do I have to say that to the buyer?

 

Answer:

You must inform the client.

 

Sources:

אדה״ז לב, עב. משנ״ב ריט. ומזה שא״צ לדבקן מוכח שהוא רק דין בסדר הכתיבה לכתחילה, ולא בגוף התפלין. (ויל״ד שי״ל שהדיבוק לא יועיל כבר. אבל ראה לקמן. ולהעיר מביהגר״א לב, קיא דלר׳ יהודה הדיבוק מעכב בדיעבד, ור׳ יוסי לא פליג רק לגבי בדיעבד. וראה ברכת אליהו לשם). וכ״מ בשו״ת בית יהודה עייאש ב, עו, שאחר שכבר נכתבו כשרים לכתחילה (אף שלא עשה כמצוה, עיי״ש בלשונו. ויתר על כן בדרישה לב, ח, שבעשאה כך מעיקרא לש״י – ולא לש״ר ואח״כ רוצה לשנות לש״י – שהעשי׳ היתה שלא כדין, וס״ל דלא מהני לדבקן ולטלות עור אחד. ואף שעיקר דבריו גבי הבתים, נראה גם שהכתיבה בד׳ קלפים היא שלא כדין).

וכש״כ כשמדבקן לפי המנהג, שנחשב ממש כקלף אחד לענין זה – ראה ב״ש אה״ע קל, ח. שו״ת רעק״א יא. משנ״ב בבה״ל לח ד״ה מעור.

לאידך, כמה ראיות מצינו שמ״מ אינו כעור אחד ממש – ראה מלאכ״ש כלל יז בבינה א בסופו. ובשו״ת קרן לדוד ח כתב שחסר לו מצוה מן המובחר, ולכן יכול הקונה לחזור בו. והובא בלקט הקמח החדש לב, טז.

(ולכאו׳ אפ״ל דכ״מ קצת בירושלמי מגילה א, ח שיש בספרים מה שאין בתפלין ומזוזות שנכתבין בשני דפין ותו״מ אינן נכתבות אלא בדף א׳. והקשו מכאן בכ״מ על דברי התוס׳ מנחות לב, א ד״ה להשלים, שבדיבוק היריעות מהני גם במזוזה, דהא בס״ת נמי הוא ע״י תפירה. ולכאו׳ מירושלמי משמע שבתפלין ומזוזות לא מהני כלל הדיבוק. ועכ״פ שצ״ל קודם הכתיבה. וראה קרן אורה מנחות לג, א. ועוד, דהא אנן קייל״ן לדינא שבאמת א״צ לדבק כשכתבן בד׳ קלפים. ולמהר״ם שהמנהג לדבקן, ונאמר שבכה״ג נעשה כדף אחד – הא ס״ל דלא מהני הכי בס״ת וצ״ל תפירה דוקא. ואולי בירושלמי ר״ל שבתפלין סו״ס אינו לכתחילה). וראה גם משנת הסופר כ בביה״ס ד״ה והמנהג לדבקן.

וראה בארוכה אוצרות התורה קונטרס כט – טבת תשס״ה ע׳ ו ואילך. וראה בהמשך  השקו״ט שם לד – אייר תשס״ה –  ע׳ ח ואילך. ע׳ יב ואילך. קונטרס לח – אלול תשס״ה ע׳ י ואילך.

 

#25960