Borer: How Long Before the Meal May I Separate the Good from Bad?

 

Question:

When I prepare my Shabbos meal, like cutting salads etc., I start way in advance because BH I have a baby and I need to stop in middle to take care of her, and then I have to feed her right before the meal.

My question is: am I allowed to be Borer good from bad, if it will take me a long time to prepare, with a bunch of breaks? Is that still called Samuch L’Seudah? I need all of that time, if I want to be ready on time.

 

Answer:

According to halacha, the preparations of the meal which are related to the melacha of borer should be right before the meal. One may not do anything between the preparations of the meal (which are related to the melacha of borer) and the actual meal. If a baby is crying one may stop to feed the baby.

 

טעמים ומקורות:

עיין רמ”א או״ח סוף סימן שכ”א. וכבר דשו בה רבים בגדר לאלתר. וראה בב״י סי׳ שיט שהביא מהמרדכי דדוקא להתחיל ולאכול לאחר ברירתו. וכ״ה בל׳ הרמ״א שם א, שמיסב בה מיד. וראה גם כה״ח שם יא. ובשו”ע אדה״ז שי”ט ס”ג, בהגדרת לאלתר, דהיינו סמוך לסעודה (והוסיף תיבת) ממש. וראה גם כה״ח טז בדעת אדה״ז. ואין לדייק מהמשך הלשון שם בשו״ע אדה״ז דהיינו שעה כמשמעה משעות השוות – שפשוט שהכוונה לאחר משך זמן מה, וכבכ״מ (להעיר משו״ת חת״ס או״ח קצט). ועד״ז הוא בשו״ע אדה״ז שכא, י. וכ״ה במרדכי הנ״ל, שבתחילת דבריו כ׳ שצריך להתחיל ולאכול אחר ברירתו, ובסו״ד שלאכול אחר שעה נעשה כבורר לאוצר. וכן מוכרח בראב״ן שנא, עייש״ה. וראה גם במאירי שבת עד, א. וכ״כ בשו״ת אג״מ ד, עד בורר יג. 

ולהעיר מלשון לאלתר בסי’ רסג ס”ז בסוגריים, ושם הרי הכוונה ל”הרבה פחות מרביע שעה”, כמבואר בקו”א סק”ב שם, שזה לערך 10 דקות לכמה אחרונים.

ועכ”פ, מוכרח מלשון אדה”ז בסשי”ט שאין להפסיק כלל בין קליפת הירקות והסעודה, וכש”כ שאין להפסיק באמצע ההכנה גופא בשאר דברים. 

ובפרט לההגדרה המחודשת של אדה״ז בהיתר לאלתר שהוא דרך אכילה – ול״ש כן רק כשסמוך לסעודה ממש – ראה מה שכתבנו מזה בהערות צמח צדק סינדי גליון א בע׳ 43. ומשם באר״ה.

והסברא בשיעור סמוך שהוא ח״ש – ראה שו״ת אז״נ ו, עב, ה. תשוה״נ ב, קעט. שם קפה, ג -, וכמו״כ הסברא – אג״ט ט. בא״ח בשלח ש״ב א – שהכוונה לשעה שוה, אינה מקובלת אצל רוה״פ. וכבר כתבו שג״ז הוא רק לחומרא, שגם כשההכנות דורשות ריבוי זמן צ״ל לשיטתם תוך ח״ש – ראה חוט שני.

ולהעיר שבכמה ראשונים משמע שאינו מותר רק כשיושב כבר בסעודה. וכש״כ שאין לנו להתיר הרבה לפנ״ז. ואף דלא קייל״ן הכי, הבו דלא לוסיף עלה. 

ומקניבת ירק שהותר מן המנחה ולמעלה אין ראי׳, שהרי לאדה״ז שם ה, אין הכוונה לאיסור ברירה. ובלא״ה, ראה ד״מ תריא. משנ״ב שם בשעה״צ ט. 

וידוע מש״כ הגרשז״א – ראה איל משולש ח הערה כד – שאין להפסיק בפעולה אחרת. ושם להתיר להאכיל התינוק. וראה גם שו״ת תשוה״נ הנ״ל. 

ולהעיר מדעת הפוסקים להקל בב׳ מיני אוכלים. וכ״מ דעת אדה״ז. ואכ״מ. 

 

 

#2593