Can one brush his hat with a hat brush on Shabbos?

 

No.

 

Sources:

ראה שו”ע סימן שב סעיף א ברמ”א, שחושש לדעת רש”י בניעור מאבק משום ליבון, דלא כרוב ראשונים. ואף שיש כמה תנאים בכדי להיות אסור (חדש, שחור, מקפיד ללבשו בלא ניעור), אעפ”כ במברשת (אף שאינה מקסמים, שלז, ב) יש לאסור בכל גווני – ביאור הלכה שם ד”ה ועיין בשם תפארת ישראל ויערות דבש (וכן פוסק בשמירת שבת כהלכתה פרק טו סעיף כח).

ואין לומר שהמשנ”ב לשיטתי’ (שם ביאור הלכה ד”ה י”א, וסעיף ז ד”ה דהוי) שחולק על הט”ז שמתיר להסיר רושם הטיט, משא”כ אדה”ז שם סעיף יח שמסכים עמו – שבקצות השלחן סימן קטז סקל”ו מבאר שגם להט”ז אסור להסיר רושם של טיט במברשת, ואף באבק מסתפק לאסור אף לראשונים המתירים (ואפשר שאף במקומות המותרים לכו”ע, יהי’ אסור – המו”ל), ומביא שם בסוגריים מכלכלת השבת שאוסר משום עובדין דחול. אבל עיין סימן קמו סעיף כז סקנו-נז שחולק על המשנ”ב סימן שלז בביאור הלכה ד”ה שלא שרצה לאסור כיבוד במברשת משום עובדין דחול, שאין לחדש גזירות בכיבוד, ואף הכלכלת שבת עצמו מתיר מברשת בכיבוד.

 

I saw that the Biur Halacha (302:1) says one should not use a hat brush on Shabbos.

Is it the same as a broom stick on shabbos, that the Biur Halacha says (377:2) one should not use it but the minhag is to use one?

 

Answer:

The Rama (337:2) is Machmir not to sweep even a tiled floor (that holes will not be filled in) but allows with a feather or cloth. The Mishna Brurah in 337:12 says that a soft broom shouldn’t be used but allows by a tiled floor.

Today when most houses are tiled you would be allowed to sweep any indoor tiled floor. (However, using a broom that will likely have its sticks broken off while sweeping is a problem, see there).

 

ביאור הלכה ד”ה ויש מחמירין, וכן בקצות השלחן סימן קמו סעיף כז. בקצות השלחן שם חולק על המשנ”ב שרצה לאסור מברשת רכה משום עובדין דחול, אבל בפועל מסכים לאסור באינו מרוצף, שאינו דומה לכנף אווז.

 

 

#11834