Three steps by Shmone Esrei for the Chazzen

 

Question:

Sometimes the Chazan finishes early and takes 3 steps forward to learn/recite tehilim by the amud for comfort while waiting for Tisha onim.

1. Does he need to again take three steps back and forward before beginning chazaras hashatz (if he didn’t move from the amud)?

2. What if the Chazan walks around to verify there are tisha onim and then returns to the amud. Does he need to take 3 steps back and forward before beginning chazaras hashatz? Or can he begin chazaras hashatz without taking any steps (back) and forward?

 

Answer:

Generally, the Chazan need not take three steps again before Chazaras Hashatz. He takes three steps backward after the silent Shemone Esrai, and moves back before the Chazara.

However, if he moved back to the amud or moved around, he should take the three steps again as regular in both cases.

In any event the Chazan should ideally wait until he starts the Chazarah to take the steps back to the amud (unless it is needed to prepare for chazars hashatz like making sure there is Tisha onim).

 

Sources:

בשוע”ר סצ”ה ס”ב: ילך לפניו ג׳ פסיעות דרך קירוב והגשה. וכמו שגם הש”ץ צריך לפסוע ג׳ פסיעות אחרי סיום חזרת הש”ץ, אלא שסומך על הפסיעות שלאחרי תתקבל כמ”ש בסי׳ קכ”ג ס”ז – כמו״כ נכון שיפסע בתחילת החזרה, דרך קירוב והגשה לדבר שצריך לעשות. אבל בסה״ש תש״ד ע׳ 161 שא״צ הש״צ לעשות כן. וכן מעשה רב. (ושם משמע שא״צ הש״צ לפסוע גם אחרי תפלת הלחש. וכ״ה במאירי ברכות לד, ב. מאה שערים לרי״צ גיאות א ע׳ ל. אבל ברמב״ם תפלה ט, ג נפסק שפוסע אחר תפלת הלחש. וכ״ה בשו״ע קכג, ה, ורמ״א שם ב, וכל הפוסקים. וראה שו״ת הרד״ך כג. אג״מ או״ח ד, ע, ואולי הכוונה שמסתפק במקום פסיעות בהפרדת הרגליים. יעו״ש. אלא שלא כך ראינו במעשה רב).

ונראה שפסיעות שלאחרי התפלה בלחש, מהני שיכול אח״כ לילך ג׳ פסיעות לפניו. אמנם, הפסיעות שנעשו מחמת סיבה צדדית – אינו נראה כהכנה להתפילה, וממילא חסרה הכנה זו והשייך לזה – ראה דרכי משה סי צ”ה סק”א. כף החיים שם סק”ז. וראה בבן איש חי בשלח אות ג’. ועוד.

ונכון לחכות מלחזור למקומו עד אשר מתחיל (או מתעסק לראות שיש ט׳ עונים וכדומה בשביל) חזרת הש”ץ, ראה שוע”ר סי’ קכ”ג ס”ג “שהחזן יכול לחזור מיד (והמנהג להמתין כדי הילוך ד”א) משום שנראה לכל שעושה כן כדי להוציא רבים יד”ח”. אבל כאן אם חוזר לצרכיו הפרטיים ואינו מתחיל מיד כדי להוציא הרבים, נראה כתלמיד שנפטר מרבו וכו’. וראה גם במאירי שם.

 

 

#23683