Can one put their reading glasses on a bendel and walk with them to shul?

 

Or is this a better option where the glasses are actually tied and more secured to the bendel?

 

Answer:

These are not acceptable options.

 

Sources:

ראה שו״ת וישמע משה א ע׳ קמג בשם הגריש״א שלא הותר רק במפתח ולא במשקפיים, עיי״ש טעמו.

ויש להוסיף עפמש״כ בד״מ שא, ו שלא התירו אלא במפתח בחורה משום הדחק שצריך להוליך המפתח עצו שלא יגנבו לו כשיניח המפתח בביתו אבל שאר דברים ודאי אסור לכו״ע. ובזה א״ש שברמ״א לא הביא דעת המתירים להלן בכג״ג רק לגבי מפתח בסי״א, דאנן קייל״ן שרק בדבר שדרכו להיות מחובר התירו, ושרק במפתח הותר בל״ז. וראה נהר שלום שא, ח. אבל בט״ז יג נראה שחילק באו״א. וראה בנה״ש שהעיר עליו בזה. וראה גם בט״ז ז. ולהעיר שאדה״ז השמיט לד׳ הט״ז. וציין למש״כ לעיל בס״ח לאסור במפתח. ולא העיר מדעת המהרי״ל בשו״ת פד, שהביאו הרמ״א בסי״א, והובא גם בשו״ע אדה״ז לעיל ס״ח, להתיר בשאר מתכת.

ואף גם זאת שבהגהות תשב״ץ מט בשם ר״פ, וכן באר״ח שבת רסה, ובכלבו שבת לא, ורי״ו יב, טז, ובאגודה פה, ועוד, שיעשה המפתח קטנה, שגם בשל ברזל הוי קצת לנוי. (ובאגודה משמע שהוא תנאי המעכב). וצ״ע לומר כן בחפצים גדולים כמשקפיים. וכמה נתחבטו רבים ושלמים בההיתר דמפתח בחגורה, דמ״ש ממערמת ופורפת על האגוז, שלא הותר ברה״ר. וכמה אופנים וישובים בדבר. (וראה מאירי שבת סה, ב שאין הפרישה מלבוש אלא מכשירי מלבוש). ועכ״פ חילוק גדול בדבר בין מפתח שדרך בכך, ובטל למלבוש, משא״כ במשקפיים דמוכחא מילתא שמתכוון להוציאם.

ועוד, דכמה עיקולי ופשורי טובא איכא בהיתר דמפתח גופא. והבו דלא לוסיף עלה.

 

#22695


Add Comment

Your Email address will not be published