Can I answer a question untruthfully if I’m embarrassed to share the truth?
Question:
Is there room to answer a question untruthfully if you are embarrassed to share the truth? In a case of casual conversation where no one is being affected by what you say.
Answer:
Yes, it could be allowed, as long as no one is being affected, including yourself (an example of hurting yourself or causing undeserved “gain” could be when being untruthful about yourself to your employer, teacher, or parents), and even then it’s better to be ambiguous.
Still, a person should always distance himself from saying anything untruthful. Certainly, this shouldn’t become a habit.
If someone has prior issues with saying the truth the dispensation doesn’t apply.
Sources:
בבבא מציעא יג, א שמותר לשנות במסכתא, בפוריא ובאושפיזא.
ולפירש״י במסכתא היינו לומר שלא למד מחמת ענוה. וראה גם מג”א תקסה, ז. אבל לדעת הרמב”ם הל’ גזלה יד, יג היינו שאם עוסק במסכתא דנדה ואמר במקואות אני שונה כדי שלא ישאלוהו שאלות בענין נדה. והטעם משום גנאי (ועיין מעשה רוקח שם). ולפ״ז ה״ה לשקר מחמת בושה. וכ״כ בלח״מ גזילה שם.
ולהעיר מפירש״י ויצא ל, כג. וראה רש״י ותוס׳ ע״ז נח, א. ובשו״ת הרא״ש פב, א שבכ״מ בגמ׳ שינו האמוראים בדבריהם מחמת כיסופא. וכ״כ למעשה בשו״ת רב פעלים חו״מ א, והב״ד הלח״מ שם. וראה גם בספרו שו״ת תורה לשמה שסד ריבוי מקורות בש״ס.
ועיין ברי”ף על ב”מ כג, ב שמותר אבל אינו מצוה כביבמות (סה, ב) לגבי לשנות מפני השלום. ועיין פרישה חושן משפט רסב, כ.
ובמושב זקנים (מבעלי התוספות) וירא יח, טו: “דאותם ג׳ דברים אין משנין כ”א צורבא מרבנן אבל בדבר שלום יכולין לשנות כולי עלמא”.
להתרחק – פלא יועץ ערך שקר.
לא להתרגל – ראה יש״ש יבמות ספ״ה.
לומר דבר שמשתמע לשתי פנים – ספר חסידים תרמב. וראה בלקו”ש חכ”ד ע’ 255 “בדיוק לשון חז”ל “מותר . . לשנות” אז דאס איז בלויז אן ענין פון שינוי, אבער ניט קיין שקר ח”ו (היפך תורת אמת)”. וש״נ.
אדם שנכשל בעבר באמירת שקר – פורת יוסף פר’ ויצא.
וראה הנסמן ב15688:
Can I write a letter to the editor and change details for the sake of protecting my anonymity?
#16837