Is there any Inyan in waiting for the Placenta to come out before wishing Mazel Tov and sharing the news of the birth of a baby?

 

Some people have such a custom, though there is nothing wrong with wishing Mazal Tov immediately after birth.

 

Sources:

נזכר כמנהג הנשים בדא״ג בשו״ת ישועות מלכו יו״ד סוס׳ מה.

ואולי ע״ד שאין מאחלים לאחרי שניכר עוברה עד הלידה, ועד״ז המתינו עד גמר הלידה כשיצאה מכלל סכנה – אף שפשוט שגדר לידה לדינא הוא כשיצא פדחתו, אף שגמר הלידה רק אח״כ. ולאידך, שייך שתתאחר יציאת השליא למעלה מעשרים יום – ראה שו״ע יו״ד קצד, ד. (אבל בימינו מחשש סכנה וסיבוכים וזיהומים ל״ש). וראה הליכות שלמה יו״כ ו, ג, ובארוכה נשמת אברהם או״ח של, ד, יא – לענין מנין ג׳ ימים הראשונים לחלל עלי׳ השבת – שאף שקס״ד שנמנה מזמן יציאת השליא, מסיק שהוא מגמר הלידה. ולא כנכתב בשמו בספרי כמה מלקטים. אבל ראה חוט שני שבת צא, ד – ע׳ רמח, מחמת ספק נפשות להקל.

ולהעיר מכעי״ז בחסיד נאמן ע׳ 228 בנוגע לאיחול מז״ט רק אחר התנאים. ועד״ז בימי בראשית ע׳ 59. ושם הל׳ – לאחרי ה״אירוסין״. וכנראה הכוונה לקישורי תנאים וכדומה. ואולי הטעם כיון שהמז״ט הוא לחיזוק הקנין, כמבואר בכ״מ שנהגו לאחל מז״ט בשעת קבלת קנין של שידוכין לחיזוק הקנין. אמנם, כאן נזכר יתירה מזו שאין מאחלים עד התנאים. וגם בזה לא נהגו כן בפועל. ובכל תפוצות ישראל נהגו לאחל כבר בעת השידוכין. וראה חסיד נאמן ע׳ 229 בשם הבעש״ט, שיכולים וצריכים לומר מז״ט קודם המעשה, קודם השמחה. וכן ידוע במעשה רב בנוגע לקשרי שידוכין. וכ״ה בכ״מ.

 

 

#16350