האוכל במקום השייך לגוי, האם יאמר בברכת המזון: הרחמן הוא ישלח לנו ברכה מרובה בבית הזה ועל שולחן זה שאכלנו עליו?
אינו אומר הרחמן זה, לפי שאסור לברך גוי משום לא תחנם.
ויאמר במקומו: הָרַחֲמָן הוּא יִשְׁלַח לָנוּ בְּרָכָה מְרֻבָּה בִּמְקוֹם הֲלִיכָתֵנוּ וּבִמְקוֹם יְשִׁיבָתֵנוּ עַד עוֹלָם (וי״א: הרחמן הוא ישלח לנו ברכה מרובה בהליכתנו ובישיבתנו עד עולם).
או: הרחמן הוא ישלח לנו ברכה מרובה במעשה ידינו בכל עסקינו.
מקורות:
ראה מקו״ח קפט בקיצור הלכות א. באה״ט קצג, ה. משנ״ב שם כז. קיצור שו״ע סח, י.
וכעי״ז במג״א קפט, א, הביאו אדה״ז שם ד: כשיש נכרי בבית נוהגים לומר כולנו יחד בני ברית להוציא הנכרי מכלל הברכה, שאסור לברך הנכרים שנאמר ולא תחנם, ויותר נכון לומר בני ברית כולנו יחד, שלא יהיה בכלל הברכה אפילו רגע כשאומר כולנו יחד קודם שמסיים בני ברית. וראה לא תחנם ג, ח.
ראה גם הלכה יומית אות סט.
#15930