Should I do a Bedikah while waiting to hear back from the Rov regarding my Moch Dachuk?

 

Question: 

I gave birth approx 6 weeks ago and trying to get tehora.

I made a hefsek and a moch on Monday and there was some color on it so I sent in the shaila to the rov and got an answer after shkia the next day, on Tuesday.

My questions are as follows:

  1. On Tuesday before shkia, am I supposed to just make a bedika as if the hefsek and moch were good or should I assume that they weren’t good and do a hefsek and moch again?
  2. In general, from when blood slows down to almost no blood but there is still some shailos – should I keep doing hefseks every day till the rov says it’s good?
  3. When sending in a shaila of hefsek/moch and waiting for the rov’s answer, should I conduct myself as if it was shivah neki’im – wearing white and doing bedikos – or should I wait for the rov’s answer?

 

Answer:

The answer to all three questions is to continue performing the bedikos regularly, and if the shailah is no good, then the next bedika that was performed counts as the hefsek.

Of course, in a case where making a moch dachuk presents no complications and concerns, one should do so.

 

Sources:

וכ״כ במשנת יעקב ג, קצו שכך מורין. וכ״כ בס׳ גנות עלי נהר ג בשם הרה״צ הר״נ מספינקא. וכ״כ ידידנו הרה״צ מבורשטין בשמו בספרו שו״ת דבר טוב סי״ב לרסי׳ קצו, ושכן קיבל מרבותיו. והכי נהגו להורות. ובפרט בזמננו שהרבה נשים מתקלקלות בראייתם מחמת פצע וכדומה, ואם תרבה לעשות מו״ד תתקלקל, וכל שעה״ד כדיעבד דמי. וכ״כ לעניננו בדעת כהן קצו, ב. והכי נהוג בכל שעה״ד, ראה שו״ת שערי צדק קכז, הביאו בפת״ז קצו, ו. ערוה״ש שם יז. שו״ת אג״מ יו״ד ב, עט. וגם להסד״ט שבדיקת מו״ד מעכבת, כמ״פ ספק לנו אם אכן טמאה, או שמא נתקלקלה מחמת פצע. וראה גם בתשובת הר״א מהאמליע שהובאה בשו״ת דברי נחמי׳ יו״ד סט״ז, שאף שהחמיר כסד״ט כתב בנדון דידי׳ שבספק אם נטמאה לסמוך על הרמ״א. ויש להוסיף סברת הלבושי מרדכי קמא קכא, הב״ד בדרכ״ת קצו, יב, שכיון שהלכה לשאול לחכם, עכצ״ל שאינה אדום ממש, ואינה טמאה בודאי. ועו״כ שם, שכיון שלא הרגישה בראיית דם וראתה בבדיקה ה״ז רק ספק. ומקום לומר שכל שאינה שופעת דם ומצאה דם בבדיקה א״צ להחמיר. ובכלל, כשהוא תוך ז׳ ימים מראי׳ ראשונה, מעינה פתוח, ואי״ז בגדר יום ראשון. ובלא״ה, בזמננו אין עושים מו״ד כדרוש, כאשר הארכנו במק״א. ועכצ״ל שסומכים שאינו מעכב. וכ״כ בארוכה בשו״ת מנחת יהודה, סד, ט.

 

 

#15756