Can a Kohen go to the Ohel?

 

Question:

I read the following on Wikipedia, is it true?

The Chabad Ohel . . presents a problem to a visiting kohen.

Usual visitors access the Ohel via a walkway that is fenced off from the other graves in the cemetery, creating a separate enclosure in which visitors pass but lacking the minimal four tefach requirement on either side of pathway.
Thus, even though the Ohel itself is open to the sky to eliminate problems of tum’at met in an enclosure the kohen is unable to gain entry to the actual ohel without coming within four tefachim of the tombstones located on both sides of walkway.

As halacha mandates a Kohen keep a distance of 12.59 inches (320 mm) (four tefachim) away from a tombstone (provided it is fenced in, and 75.59 inches (1,920 mm) inches if the tombstone is not fenced it).

 

Answer:

According to many Poskim, if there is a fence there is no issue even if the Kohanim stand within four Tefochim. Nevertheless, if one wants to be stringent he can walk through the large road, not through the pathway coming from the tent, and when reaching the pathway he can walk in the middle the pathway where I believe he won’t be within four Tefochim (which is just about 13 inches) of the Kevorim on either side.

 

Sources:

בהקדם, שכל עיקר הרחקה זו היא מדרבנן ולהיכרא בעלמא, כמפורש ברש״י סוטה מד, א ד״ה מת. וראה גם ש״ך יו״ד שעא, יח. דרישה שם ז. שו״ת חת״ס יו״ד שמ. ערוה״ש שעא, כז. ומשמע שגם אינו נטמא אפי׳ מדבריהם – מרכה״מ טו״מ ו, א. אבל ראה חס״ד אהלות טו, ז.

ועוד שי״א שבציון משהו סגי – רבינו יונתן הביאו ברא״ש הל׳ טומאה והובא בב״י יו״ד שעא. וראה מאירי שם. נמוק״י הל׳ טומאה ועוד.

וכבר העירו שברש״י סוטה שם מוכח שא״צ הרחקה בכה״ג. וגם ברמב״ם אבל ג, יד, מוכח כן – ראה שו״ת מהרלב״ח קמב. וסתימת רוב הראשונים, שבמסיימי מחיצתא לא בעי הרחקה כלל. וכבר תמה בביהגר״א על השו״ע יו״ד שעא, ה. וכן במעיו״ט הקשה על הרא״ש. ויתירה מזו, שי״א שגם ברא״ש גופא אין הדבר מוכרח בפי׳ דבריו. ומצינו, שיש שכתבו שבמקום מצומצם שאא״פ להרחיק ד״ט מכל קבר אפשר לסמוך ע״ז – ראה שו״ת היכל הוראה א, קצו.

ועוד ועיקר, שבמקום שיש גדר ומחיצות חוץ לקבר כתבו הפוסקים שא״צ הרחקה ד״ט ובשו״ע שם מיירי כשכל הקבר נמצא בתוך החריץ ולא כשיש חריץ בין הקבר למקום הכהנים. וכן מוכח בב״ח ד״ה אסור לקרב (אלא שהו״ע ס״ל באו״א).וכ״ה בשו״ת מהרלב״ח שם, והביאו בכנה״ג בהגה״ט י. וכ״כ נטע שורק יו״ד קד. אבן שהם יו״ד מ. ושם שהסכים מהרש״ם אתו. ויאסוף שלמה יח. וראה חזו״א יו״ד רי, יג. וראה גם שו״ת צי״א טו, מב ונראה שהסכים בזה למש״כ בנטע שורק. וראה גם חזו״ע בתחילתו ע׳ ט.

ומכיון שההרחקה היא מדרבנן, וכל דאיכא היכרא לא גזרו, שפיר אפשר לסמוך להקל על כל הני רבוותא. והאריך בזה גם בקובץ העו״ב תתרע.

ועוד להעיר, שבמקום שיש חלל טפח בארון ה״ז גזירה לגזירה – ראה חת״ס שם ד״ה ע״כ.

ומ״מ, ע״פ שו״ת חת״ס שם שכשיכול להקפיד בלא הפסד אפי׳ כשיש כמה ספקות מהיות טוב וכו׳, הרי בדאפשר עדיף לתקן גם בכה״ג. וכדאי לתקן עכ״פ שיהא גדר שאא״פ להושיט ידו מעלי׳, וכמו שבבית סתום אינו מטמא ד״ט סביביו – ראה דברי חמודות על הרא״ש שם דבית שאני. וכנראה לפי שאא״פ להאהיל. וכ״כ שבט הקהתי א, שיח.

וכן מוכח לכאורה להקפיד לכתחילה גם בכה״ג משו”ת שארית יהודה יו״ד מא. וראה גם אשכבתא דרבי ע׳ קה בשם כ”ק אד”ש. וכן בימי בראשית ע’ 235. וראה אג”ק ח”ג ע’ שמב והנסמן בהערה שם. ח״ו ע׳ שמח.

ולהעיר שי״א שההרחקה היא מהמת עצמו ולא מהקבר – ראה שו״ת מהרלב״ח שם ע״פ ל׳ הרמב״ם אבל ג, יד.

ובעניננו, שיש אופן אחר לילך לשם, לא דרך הבית חב״ד, שכמדומה יש בכל הדרך ד׳ טפחים,  ואין חשש גם לסברתו, עדיף כשאפשר לילך דרך שם. (אלא שליד האהל ממש מוכרחים לילך בסמיכות להקברים).

 

 

#14861