Can one take bones directly out of fish on Shabbos?

 

One may remove small bones while eating. This applies only when the bones are still connected to the fish. Non-attached bones, i.e. once the bones have been removed, may not be removed from the plate.

The spine or large bones should not be removed. One should remove the fish from it when eating.

 

Sources:

ראה בפס״ד להצ״צ או״ח שיט ד-ה (יד, ב. יד, ד). ועם פענוחים – חלקו עכ״פ – אצלנו בקובץ הערות הת׳ ואנ״ש צמח צדק – מצו״ב. ובקצוה״ש קכה בבדה״ש מד, שההיתר ל״ש בעצמות גדולות. וכן מוכח גם בל׳ הצ״צ ״עצמות דקים כחוטים״, ״דהא לא סגי בלא״ה״, ״העצמות דקים הבלועים תוך ההערינג״, ״כש״כ הוא שהם בלועים״, ״עצמות קטנים בתוכם״. ועיקר יסוד ההיתר, שכשהפסולת מחוברת לאוכל בטבע, לא חל ע״ז שם פסולת. וראה גם משנ״ב שיט בבה״ל ד ד״ה מתוך.

ועוד כתבו להתיר לפי שאא״פ בע״א וכך דרך אכילתו (ראה פמ״ג בא״א סוסי׳ שעא. בא״ח ש״ב בשלח י. דע״ת שיט, ד. כה״ח שם מד. שש״כ ג, יג. וראה מאמ״ר שכא, כא, הובא במשנ״ב שם פג ובבה״ל ד״ה לקלוף). [ובשו״ת אג״מ או״ח ד, עד בורר ז, שלקטנים יש להתיר דאא״פ בע״א. (אמנם, משום סכנה לחוד אא״פ להתיר, שהרי אפשר לו שלא יאכל – דע״ת שם. וראה המסופר בס׳ בקדושתו של אהרן פרלוב א ע׳ תקא)].

וגם לפי סברא זו, אא״פ להתיר בנוגע לעצמות השדרה (וכן מפורש במאמ״ר גופי׳ שיט, ז, הובא בבה״ל שיט שם, אא״כ להמקילים בכל בורר בשעת אכילה שכך דרך אכילה, ראה שו״ת קול גדול לבעל כפות תמרים נ. פמ״ג שם. בה״ל שם ובבה״ל שם ד״ה הבורר. משנ״ב סוסי׳ שכא ובשעה״צ שם לח – לענין גרעינים. אבל י״ל ששם ההיתר גם מחמת שבלועים ולא הוכרו להיות פסולת. וראה גם פס״ד שם יד, ד. ולמעשה לא קייל״ן הכי. ואכ״מ). אבל הצ״צ לא ס״ל לסברא זו, וכדמוכח גם ממשה״ק שם בקולף דהו״ל פמ״א. וראה גם בקובץ הנ״ל הע׳ 12 – ע׳ 52.

וראה תהל״ד שיט, ד מחמת שהאוכל נשאר בידו. אבל ראה פס״ד שם יד, ג.

וכבר כתב בפתה״ד שיט, ו שכן המנהג פשוט בכל תפוצות ישראל בפני חכמים גדולים ואין פוצה פה ומצפצף. ובכנף רננה דלקמן: לא שמעתי מגדולי עולם בשולחנם אשר לפני השם ליזהר בזה.

כמו״כ כתבו להתיר מחמת צירופים מצירופים שונים. וראה חמדת ישראל לבעל כלי חמדה בקונטרס נר מצוה מט. שו״ת כנף רננה כז. מנח״י א, עה. אול״צ ב, לא, ה. חזו״ע שבת ד ע׳ קצו.

ויש שהחמירו ע״ע להכניס לפה ולפלוט. וידוע גם שנהגו בגעפילטע פיש מחשש בורר. וראה כה״ח פלאגי ל, לט. קהילת יו״ט על זכרו תורת משה כ, ג. מנחת שבת פ, סב בשיורי המנחה א.

 

 

#18724