May I use not mevushal wine that I am not sure if someone not shomer shabbos touched it?

 

Question:

I left a bottle of non-mevushal wine that had the cap on but had been opened and some of it consumed less than 24 hours before, one bag inside another bag but with no specific siman, inside a closet.

A person who is mechalel Shabbos in public goes into that closet occasionally because she has things there that belong to her. Because my wine is not sealed, I have no certainty that she did not touch it.

On one occasion, I was in the room and she actually went into that closet but I’m not sure if she actually touched the wine because I couldn’t see from the angle where I was.

Other than that, I am not sure if she actually went into the closet since I put the wine there. So there is a possibility that she did touch the wine.

Can the wine be used for Kiddush?

For regular drinking?

Where and how should I store such wine from here on if such a person is staying in the house?

 

Answer:

If it is clear that she didn’t move it (it is in the same place) or even if she moved it, it was to get to something else and it was not with the intention of touching the wine (it was moved out of the way of her personal things), It is permitted for drinking.

As long as she did not see the wine, you may even use it for Kiddush.

In the future, the wine should be stored in a place that she has no access to or there are other people around. However, it should be out of her sight if you plan to use it for Kiddush.

 

Sources:

שבכלי סגור אפי’ אינו מלא אינו אוסר אפילו בשתי’ – שו”ע יו”ד סי’ קכד סעי’ כה. ט”ז ס”ק לד. ש”ך ס”ק עד. חכ”א כלל עו סעי’ י. וכל זמן שלא נדנדה מותר גם בשתי’ – רמ”א סעי’ יח. ש”ך ס”ק מג. ואם לא ידעה שהוא יין או לא התכוונה לנגוע ביין רק ליטול דבר אחר, הרי חסר הג’ תנאים בשו”ע שם סעי’ י.

מכל מקום יל”ע אם קיימת חומרת אנשי מעשה שלא להשתמש בה לכוס של ברכה. ונראה דאם לא ראתה היין אינו שייך. ראה טעמי מצוות (להר”מ הבבלי) ל”ת ש”מ. ובספר רוח חיים דמה”ט מי שנכנסים אליו גויים צריך להיזהר שלא יעמוד צלוחית של יין על פני הבית דהראי’ פוגם. אלא שאין סיבה להחמיר גם כחומרת אנשי מעשה: חדא שבכל ספק בחומרא זו יש להקל. ועוד שכמה כתבו שאין להחמיר ביהודים אפילו במחללי שבת בפרהסיא. ראה שו”ת חיי הלוי ח”ה סי’ נא ס”ק ה. ובתשובות והנהגות ח”ב סי’ תא.

ובנוגע ליחוד, אם יוצא ונכנס או אם אין חשש שנגעה ביין לשתותה או לשם הנאה אחרת, מותר – שו”ע סימן קיח סעי’ י. ש”ך שם ס”ק לב. ש”ך סי’ קכט ס”ק י.

 

 

#14178


Add Comment

Your Email address will not be published