When I make a Bracha on a cookie or drink in my home, how long does this Bracha “last for”?

 

Question Continued:

If a bit later on, I decide to drink or eat something that would require the same Brachah?

Also, what is the time frame within which I can still say a Beracha Achrona?

 

Answer:

Beracha Rishona:

If you had the second food in mind when making the Beracha, and have not consciously decided to stop eating, you may continue eating until you have “lost the Beracha” (discussed later).

If you didn’t have the second food in mind (L’chatchila you should always have in mind the possibility of eating more):

▪ If you want to eat more of the same food (i.e. a second apple) and have not consciously decided to stop eating, you don’t make another Beracha.

▪ If you want to a different food from the same food type (i.e. apple then an orange), and you still have part of the first food (apple) in front of you, you don’t make another Beracha. But if you have finished the apple, you should make a second Beracha on the orange.

▪ If you want to eat a different type of food that has the same Beracha (i.e. eggs then fish), you should make a second Beracha even if the first food is still in front of you.

If you consciously decided to stop eating, you need to make another Beracha even on the first food.

 

Beracha Achrona:

The following are guidelines for when you “lost” the Beracha Achrona (and Beracha Rishona).

▪ If “the food has digested”. This is determined by the fact that you are hungry again (or thirsty – with regard to drinks). So long one intends to continue eating, the food doesn’t digest.

▪ If you cannot determine this (typically when eating very little like a snack) and 11 minutes have not yet passed, you can still make a Beracha Achrona. If you want to continue eating, you may do so.

▪ If 11 minutes have passed, you should eat a kezayis of something else which requires the same Bracha Acharona, which you didn’t intend eating and make a new Bracha Rishona and then make a Beracha Achrona. If you don’t have anything else, you should eat more from the same food without a bracha and then make a Bracha Acharona. If you have none left, you shouldn’t make a Bracha Acharona.

Because of the complexity of “losing” the Beracha Achrona, you should always make a Beracha Achrona right away, especially when eating very little.

See also here:

If I’m going to drink a bottle of water, cup by cup, with 30 minute intervals does one Bracha suffice or must I make a Bracha Acharona and new Bracha for every cup?

And here:

Brachos on food when traveling in a car and making stops:

 

Sources:

דין הסיח דעתו ונמלך – שו”ע אדה”ז קעט, ז. רו, ט. סדבה”נ ה, א. קצוה”ש נו, ט.

פרטי דין הביאו לפניו עוד מאכל – ראה סדבה”נ ט, ה.

שיעור עיכול – שו”ע אדה”ז קפד, ג. סדבה”נ ה, ט. ויש שר״ל שבסדר ברה״נ חזר בו מזה. וצ״ע. וראה לקמן.

כל זמן שהאצטומכא פתוחה – אדה״ז תעג, י. וכעי״ז – ולא ממש – במג״א קפד, ט. וראה תורת חיים סופר קפד, יא. שו״ת צי״א יב, א, יח. מהרש״ם ו, לח. ועצ״ע משו״ע אדה״ז קפד, ג. ואולי שם לא קאי במחשב מתחילה לאכול עוד.  אבל צ״ע מסי׳ קצ, ז. ואולי שתי׳ שאני.

כשמסתפק – ע״פ שו״ע אדה״ז קפד, ג. ופרטי הדברים בקצוה”ש ס”ס ס”ק כ. ושם חילק בין בנ״ר לשאר ברכה אחרונה. אבל בלוח לפורים בהערה – בדין מי שהקיא בסעודת פורים – שמה שאוכל ללא ברכה ראשונה ה״ט שכל שלא נתעכל בודאי אינו חייב בברכה ראשונה, יעו״ש.

וח״א ר״ל שבסדר ברה״נ חזר בו מזה וס״ל שמחמת הספק בחובת ברכה אחרונה אינו מברך, ואין לו ליכנס לבית הספק לאכול ללא ברכה להרויח ברכה אחרונה. ובזה מתיישב מה שלא הביא אדה״ז דין אכילה מועטת ודין המסופק אם אינו רעב מאכילה הראשונה, דכללא הוא בכ״מ שבספק אינו מברך. ולאידך באכל כדי שביעה מהפת ומסופק ודאי מברך. (ושו״ר עד״ז בקובץ העו״ב א׳רט). וכמה תמיהי חזינא בגוה, נוסף על עצם הדוחק לומר שחזר בו מגוף הענין ולא רמז לזה כלל. והעיקר, שעדיין לא שמענו גוף הדין שאין אנו בקיאין באכילה מועטת שאין לשער בעצמו אם אינו רעב כל כך כמו שהי’ בתחלה קודם שאכל. ומי יתן והי׳ כל עם ה׳ חכמים לידע כ״ז מהנכתב בקוצר אמרים בסדר ברה״נ. ועצ״ע בכ״ז.

 

 

#10688