What is the reason that Chabad doesn’t say Barchu after Aleinu in Ma’ariv if he missed it in the beginning?

 

Perhaps this is due to the opinion that Barchu cannot be recited without a Baracha afterwards.

See also here:

Minhag Chabad regarding Pores al Shema and Short Kedusha

 

Sources:

ראה שו״ת הריב״ש שלד הובא בב״י או״ח קלג. וכ״ה שי׳ הב״י עצמו בשו״ע שם. ואף שכתב להתיר האמירה ליחיד שאיחר – מוכרח מלשונו דקאי במתפלל אחריו אח״כ ברכות ק״ש.

והנה, בשו״ת הרמ״ע מפאנו פד והובא במג״א רסי׳ סט ס״ל שאף שעיקר ברכו נתקן רק לפני יוצר, שמ״מ למי שאיחר ולא שמע מותר לומר ברכו. אבל בל״ז אין לומר. וכ״ד אדה״ז בשו״ע סט, ג. וראה בארוכה ליבון הלכות שיינברגר. וצ״ע בטעם המנהג גם בזה שלא לומר. אבל בשו״ע אדה״ז הוא במוסגר. ואפשר שנסתפק בדבר. ולהעיר שברמ״א סט, א הביאו אדה״ז שם, שאין פורסין על שמעֳ בערבית. וברמ״ע מפאנו שם כתב שבערבית לא הנהיגו ברכו בתרא כלל. כן להעיר שבשו״ת הרדב״ז, הובא במג״א סט, ד,  לפ״מ שביאר בשו״ת חת״ס או״ח יז, שביצאו כבר חובת תפלה אין ברכו למפרע. ובנוסח  דידן בסי׳ אדה״ז כ״ה בליל ש״ק. ואף שטעם אמירתו ע״פ קבלה (ראה שעה״כ ליל שבת עב, ב. וראה ברכת אברהם ג או״ח רסה טעם ע״ד הנגלה. וראה בירורי מנהגים פרידמן שבת ע׳ 51)  מוכרח עכ״פ דלדידן אי״ב חשש לדינא.

ובאג״ק ח״י ע׳ רצו – המדובר בנוגע לסדר קבוע דאמירת ברכו בתרא בשביל המאחרים. ולא בנוגע לאי אמירתו ע״י המאחר גופא. וראה בשלילת אמירתו ע״י יחיד בדרכי חו״ש קכא.

וראה גם שמועות וסיפורים ח״א ע׳ 142. אבל התם נראה דקאי בברכו שלפני תפלת ערבית ללא קדיש לפניו.

 

 

#10602