בתפילין שלי מצאו שפרשיות של תפילין של רש”י ור’ת הוחלפו ואינו יודע אם משעת היצירה נתחלף או לאחרי שהנחתים. מה עלי לעשות האם להשאירם כך או לשנותם כבתחילה?

 

יש לסדרן מחדש כראוי.

 

מראי מקומות:

אות חיים ושלום לד, יג. ודלא כשו״ת אבני חן ו.

והנה, באות חיים ושלום שם מדבר בהוחלפו לאחרי שכבר הונחו כתיקונן, אבל כאן יש ספק אם הונחו טוב מלכתחילה, ונמצא שאם אף פעם לא הונחו כתיקונן הרי משנה (הפרשיות שהם גוף) הקדושה לחול (שהרי אחת מהזוגות חול) ואסור (שועה”ר סי’ מב ס”ו), אם לא שנסמוך על חזקת כשרות. אבל זיל בתר טעמי׳ שהוא בטעות ולא נתקדש. וראה גם שו״ת משנ״ה יח, מה. צבא אהרן וידר לה.

וראה שו״ת שבה״ל ד, ד שהתיר באופן שהזמין רק רש״י ונמצא דר״ת עיי״ש טעמו. והנה, התם גופא דעובדא הכי הוה, ואין הכרח בדעתו אם לא הי׳ מורה כן גם בנדו״ד. ובפרט שטעמו שבודאי לא רצה להיות קרקפתא. וטעם הנ״ל שייך גם בנדו״ד, שאם נאמר שהמניח תפילין שהוחלפו לא יצא כיון שכשהניח רש״י כיון לר״ת וכן להיפך (ראה משנ״ב לד בבה״ל ב ד״ה ויכוון. ויקהל משה קליין ג ע׳ שסא) בודאי גם בזה לא רצה שיתקדש.

וראה פתח הדביר מב, א – בכגון דא. ואף דמיירי התם כשלא הניחם – הרי סמך גם על הקדש בטעות (והוסיף דכש״כ כשעדיין לא לבשם). ובסגנון אחר, שכיון שבהנחתו תליא מילתא והניחם בטעות על דעת ר״ת לא נתקדשו. וראה גם קובץ קול התורה נד.

וראה משנת הסופר כז, א בבי׳ הסופר  ד״ה שאין, בכעי״ז.