Which Bracha should I say on home made ices made from 100% grape juice?

 

This is a machlokes. According to most poskim, it would be hagofen and al hagefen.

However, due to the doubt, in practice, one should say shehakol.

Nonetheless, it’s best to add a large amount of other liquids to avoid the shailah. The most difficult aspect is the final bracha, since borei nefashos cannot cover an Al Hagefen, especially that some poskim maintain that the bracha of maain shalosh, al hagfen, is doireisa, biblically mandated. See further below for some solutions.

 

Question:

What Bracha do you make on grape ices where the substance is puree?

It’s a frozen smoothie and the smoothie has in it the entire grape, both the juice from the grape as well as the peels and flesh.

Answer:

There is a debate what bracha to make. Thus, the bracha before eating the bracha would be shehakol (which covers all foods).

However, to avoid the issue of the after-blessing, one must do either of the following:

  1. Eat it within a bread meal.
  2. Eat less than a kezayis.
  3. Eat a kezayis from a fruit of the shivas haminim which the bracha is al haetz, as well as a food which the after blessing is borei nefashos.

 

Sources:

במיץ שבו מחלוקת, כנ״ל – וראה להלן – אבל כאן שרובו פרי שנתרסק לגמרי תליא בפלוגתא בסבה”נ פ”ז, כב-כד ולהלכה ספק ברכות להקל ומברכים שהכל לצאת לדברי הכל. אבל לענין ברכה אחרונה, אין עצה בפרי מז’ המינים שהרי ברכת בנ”ר אינה פוטרת מעין ג’ ולא מעין ג’ פוטרת בנ”ר. ובפמ״ג רח במ״ז ד נשאר בצ״ע בפירות טחונים שנשתנה מהותם ותוארם לגמרי מז׳ מינים שספק בברכה אחרונה. ויש עצה לאכול פרי העץ מז׳ מינים ודבר שברכתו בנ״ר בודאי. אבל כשאין לו דבר אחר, לא יברך. וכ״כ בקצוה״ש נב בבדה״ש ג שיאכל כשיעור רק בסעודה, או יאכל פרי מז׳ מינים וישתה מים או שאר דבר שברכתו בנ״ר (כמו במרק שבסדר ברה״נ ז, יג).

ואכתי איכא לעיוני בדאא״פ. ולכאו׳ העיקר שהוא על העץ, כמשמעות ל׳ הרמ״א. וכ״ה במשנ״ב במשנ״ב רב, מב, שבמקום ספק מברך על העץ. ובאג״מ יו״ד ב, כה שכן הוא גם בבירך ברכה ראשונה שהכל. אבל אדה״ז בשו״ע בלוח וסדר השמיט דברי הרמ״א. גם נקט תחילה בסתם הדעה שנשתנה ברכתם וי״א שלא נשתנה. וצ״ע אם הלכה כסתם.

ובפשטות, אם כבר אכל ואין לו פרי ישתה רק מים. ואם גם זה אין לו לא יברך כלל. וראה בלוח א, כ.

אבל יכול לכוללו עם תבשיל מה׳ מיני דגן אם כבר אכל.

 

Sources:

See here and here.

בפמ״ג פתיחה כוללת ברכות יא נסתפק בזה אם לברך בפה״ג או בפה״ע. וכבר הביאו ממש״כ הברכ״י שעל ארופי שהוא מי ענבים שנקפא מברך שהנ״ב. ולהעיר מסברה״נ ח, ח. וראה הנסמן בבנין שלום ברכת הפירות רב, א. אוצר הלכות רב, ג. והאריך בזה בשו״ת אגלי דבש יח. וש״נ.

ואף שיש שכתבו שארופי שאני שנתבשל וגם הנכניסו בו עפר לבן וכו׳ – מדברי כמה אחרונים מוכח שעצם זה שנעשה עב גורם שברכתו שהנ״ב. וגם דתרי גווני ארופי איכא. וכן מפורש בפקודת אלעזר רב, יא ד״ה נמצא דשני (לו, ד). וראה גם מש״כ בשו״ת שער שלמה זוראפה כז , דה״ט שנתייבש כעץ. ולא הב״ד בהנ״ל.

 

 

#1036
#5207
#7815
#9508