« go back

May one eat food with a picture on it on Shabbos, e.g. chocolate with a cow on it?

 

I should point out that there are many opinions amongst Chabad Rabbonim on this matter.

Some say that an adult may not eat foods that have a picture on them.

However, in my opinion, one should be stringent when it comes to food with letters in all cases (not to break the letters even in your mouth). On the other hand, there is room to be lenient regarding food with pictures, particularly when engraved and not protruding (to allow breaking the picture even before placing it in your mouth).

 

Sources:

שו”ע אדה”ז סי ש”מ סעי’ ד’, סימן תקי”ט סעיף ו’, סי’ תנ”ח סעי’ ח’.

וראה קצוה”ש סימן קמ”ד בדה”ש סעיף ג. וראה במילואים לשם. משנ”ב ס”ק ט”ז. המענה שנדפס בקונטרס ישמח ישראל להרה״ג ר׳ בנימין כהן שי׳ ממלבורן חוברת כה.

ורבו כמו רבו הדעות בזה אצל רבני אנ״ש. ולדידי נראה לסתום לאסור הן בשבירה והן באכילה, כשהן מגוף העוגה, וכשאינן מגוף העוגה, למרות ד׳ קצוה״ש. והוא עצמו חזר בו בהשמטות.

ובציורים – מקום להתיר גם שבירה. ובפרט כשהן מגוף העוגה.

להעיר מהדיוק שבשו״ע אדה”ז תנח כתב ״ויש אוסרים״ וכתב רק ע״ד שבירה ובסי׳ שמ ״אסור״ ולא ויש אוסרין. ובשמג – בפשטות לא ליתן לתוך פיו. ומשמע לכל הדיעות. והנה, במענה שנדפס בחוברת הנ״ל, (וגם בנתיבים בשדה השליחות ב ע׳ 225) מתייחס לחילוק מהר״ש הלוי בין אותיות שמגוף העוגה או לא, ומשמע שאפשר להעמיס כן בדברי אדה״ז. וממה שכתב לעיין בקצוה״ש ולא ציין להשמטות, ועוד ועיקר שאינו מתייחס לסי׳ תנח – י״ל כנ״ל דשאני התם שהביא רק יש אוסרין וגם רק בתור טעם שני. וראה גם העו״ב תתרע. ויש שרצו לחלק בין לכתחילה ובדיעבד באותיות מגוף העוגה.

ובצורה – ראה תקיט, ו. ויש שחלקו בין צורות לנוי לשאר צורות, או שבציור איכא משום מכה בפטיש. ולכאורה החילוק פשוט בין צורה שבאוכל לחותם.

 

 


Add Comment

Your Email address will not be published