May a woman walk around the house without socks on if there are no men around?

 

According to Halacha, one must be cautious in Tznius even in the privacy of one’s own home or bedroom and even if there are no men around. The Alter Rebbe writes that even men should take off their socks when going to sleep only under their blanket, so that the toes should remain covered at all times. While there are many upstanding men who are Makpid on Halacha but are not particular about this nowadays, and there are various Halachic arguments put forth to justify this practice (see the references in Hebrew below), it would be hard to permit this for women who are obligated to cover this area, according to strict Halacha.

Nonetheless, in a case where it is very difficult for a woman to do so, due to health or other reasons, there is room to be Matir to be walking in the house without socks on a temporary basis, if there are no men in the house, as long as the legs are covered. The legs need to be covered until below the ankle. Thus, she would need to wear a long skirt.

At the same time, it is worthwhile for those who are able to, to be extra Makpid and not rely on any leniencies, and to pay attention to full Tznius even at home, as we learn from Kimchis who went the extra mile in this area, and as the Rebbe mentioned in several Sichos.

 

Sources:

עיין חיי אדם ס’ ע”ה כלל ד סק”ב וז”ל “וכן פרסות הרגל במקום שהדרך לילך שם יחף מותר”, ומבואר מדבריו שפרסות הרגל תלוי במנהג ואינו חלק מהשוק [ועיין לבושה של תורה פמ”ט שהעיר שמקור המשנ”ב להקל מהברך אינו מלשון זה], ולכן אפשר להקל שלא לכסותו בבית כל עוד ואין אורחים או קרובי משפחה בדרגא שני’ בבית

.וכן פסק בס’ לבושה של תורה פמ”ט סק”ג, פנ”ג סק”א

אבל יש להעיר מפשטות לשון שו״ע אדה״ז שבמקום שדרכן לילך יחף צריך לכסות כפות הרגליים גם בעת השינה. ראה במהדורא בתרא סימן ב’ סעיף א’ וב’ “לא להתנהג בפריצות אפילו שלא בפני הבריות אלא בינו לבין עצמו … ואפילו כשהוא יחידי בלילה ובחדרי חדרים צריך לנהוג בצניעות ובושת לפני הקב”ה … ואפילו כשישן על מטתו בלילה יכסה כל בשרו בסדין… (וכן מי שאינו ישן ערום רק שפושט האנפלאות מעל רגליו יכסה רגליו תחילה בסדין ויפשיטן תחת הסדין) וכן כשיקום משינתו ילבש חלוקו מעט מעט תחת הסדין בעודו שוכב בענין שלא יהיה מעט מבשרו מגולה אפילו רגע אחד שלא לצורך (וכן באנפלאות שלנו ילבשן מעט מעט תחת הסדין שלא לגלות רגליו שדרכן להיות מכוסות לעולם במדינות אלו שאין הולכין יחף לעולם אפילו בקיץ). ולהעיר מסימן צ”א ס”ה “אם דרך אנשי המקום שלא יעמדו לפני הגדולים אלא בבתי רגלים, אבל אם דרכם לעמוד יחפים כמו בארץ הערב מותר להתפלל יחף”. ובלא״ה, כבר דייקו מלשון אדה״ז ס’ ע”ה ס”א “אבל פניה וידיה שדרכן להיות מגולים”, והשמיט ‘רגליה’. וגם הביאו מזוהר ח”ג קמ”ב ע”א “והכי תאנא קול באשה ערוה, שער באשה ערוה, שוק באשה ערוה, יד באשה ערוה, רגל באשה ערוה”. ראה כבודה בת מלך במקומו. ואיך שיהי׳, בימינו, מנהג הנשים הכשרות לכסות כפות רגליהם

וראה בספר חוקי נשים פרק י”ז להבן איש חי שכתב “אשה הצנועה ומסודרת גם בביתה לא תוריד גרבי’ מרגלי’ היות והגרביים מאד נחוצות לאשה ואפילו בימים החמים

ואף אם מקילים בגברים כדברי האגרות משה ביור”ד ח”ג סימן מ”ז אות ג, כיון שבזמנינו רגיל לילך כך בבית גם בפני אחרים, ועוד צדדי קולא, ואדרבה – י״א שיש לישון בדוקא ברגליים מגולות, ואכ״מ, קשה להקל בנשים

ומ״מ כיון שמכלל דיוק לא יצא, ולרוב הפוסקים אין כפות רגלי׳ בכלל ערוה כשדרכן לילך יחף, ואף גם בזמנינו – כשהיא בפני עצמה ה״ז רק בגדר דיני צניעות של סימן ב, וי״א שמדת הצניעות המבוארת שם אינו חיוב גמור – ראה הנסמן בפסקי תשובות הערה 1 (ויש בזה שינויים בין לשון אדה״ז במהדו״ק למהדו״ב), ופשוט שבכל דינים אלו – דסימן ב – במקום צורך גדול יש להקל כשאין שם גברים, ה״ה בעניננו באם צריך לה מאד

.וביחד עם זה, יש להעיר מגודל הענין והשכר בהקפדתה בענין הצניעות בינה לבין עצמה, וכמו שלמדנו מקמחית

 

 

#1511